Trots att Sveriges modernaste hamn nu står färdig, transporteras godset i huvudsak på lastbil. Enligt debattörer i Stockholm finns dock förutsättningar att ge sjöfarten en mer framträdande roll i transportsystemet. Det framgår i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Trots miljardinvesteringar i en ny djuphamn utanför Stockholm transporteras fortfarande större delen av godset på väg. Om Sverige menar allvar med klimatomställningen krävs en tydlig politisk kursändring, skriver två företrädare för Liberalerna i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
En modern och miljövänlig infrastruktur finns redan på plats. Norvikshamnen söder om Stockholm är byggd för att kunna ta emot stora oceangående fartyg direkt från kontinenten. Samtidigt är Mälarens insjöhamnar redo att ta emot vidaretransporter. Ändå fortsätter godset att köras långa sträckor med lastbil, ofta från Göteborg till Mälardalen – rakt in i redan hårt belastade vägnät.
Det här är ett slöseri med både resurser och klimatmöjligheter, menar debattörerna i Svenska Dagbladet.
Järnvägen från Norvik är redan ansluten till stambanan, men används knappt alls för godstransporter. Det statliga bolaget Green Cargo pekas ut som en del av problemet – företaget har inte levt upp till sitt klimatansvar, trots sitt "gröna" namn. Samtidigt försvårar Sjöfartsverkets avgiftssystem för kortare sjötransporter, vilket gör att miljövänliga lösningar blir dyrare och mer omständliga än vägtransporter.
Effekterna är betydande. Enligt artikeln släpper sjöfarten ut upp till fyra gånger mindre koldioxid per tonkilometer än lastbilstransporter. Att flytta gods till sjö och järnväg minskar dessutom trängsel, buller och vägslitage. Ett scenario där 30 procent av det tunga godset i östra Mellansverige går sjövägen i stället för på väg skulle kunna minska utsläppen med 30 000 ton koldioxid årligen – lika mycket som 15 000 fossildrivna bilar.
Men denna omställning sker inte automatiskt. Författarna efterlyser tydliga politiska åtgärder, bland annat:
- Införande av ekonomiska incitament (ekobonus) för företag som väljer sjövägen
- Tillfälligt sänkta hamnavgifter i Norvik för att attrahera rederier
- Fler omlastningsterminaler där sjö-, järnvägs- och vägtransporter kopplas samman
- Upprustning av Mälarens hamnar för mindre fartyg och pråmar
- Översyn av farledsavgifter som ska främja klimatsmarta sjötransporter
- Ett nationellt mål för hur stor andel av godset som ska fraktas sjövägen till 2030
Debattörerna betonar att lastbilstransporter fortsatt kommer att behövas, men att de måste användas där de passar bäst – inte som förstahandslösning för allt gods. I dag finns en möjlighet att bygga en grön transportkorridor via Norvik och Mälaren. Men för att den visionen ska bli verklighet krävs att ansvariga politiker vågar fatta besluten.
Artikeln är publicerad i Svenska Dagbladet och skriven av Jan Jönsson, borgarråd i Stockholm, och Peter Öberg, ledamot i Stockholms Hamnars styrelse, båda representanter för Liberalerna.