För att skydda en av Stockholms mest trafikerade broar mot fartygskollisioner planeras nya ledverk vid Essingebron. Konstruktionerna ska bromsa in och styra fartyg rätt vid passagen, vilket minskar risken för skador som kan leda till avstängningar och störningar i trafiken på Essingeleden.
Essingeleden är en av huvudstadens viktigaste leder för både bil- och godstransporter. En avstängning på grund av skador på bron skulle kunna orsaka stora samhällsekonomiska konsekvenser. Nya kollisionsskydd i form av ledverk ska därför installeras vid brostöden för att förebygga påsegling.
Så ska skyddet utformas
Ledverken består av kraftiga balkar i stål eller betong och placeras i vattnet runt brostöden. Syftet är att bromsa in och leda fartyg rätt under bron, vilket ökar säkerheten för både båttrafiken och vägtrafiken på leden.
Arbetet genomförs i fyra steg:
- Vägplan (2024–2026): Första samrådet hölls juli–augusti 2024. I november beslutade Länsstyrelsen att åtgärden inte väntas ge betydande miljöpåverkan under drift. Eventuell påverkan under byggtiden hanteras i tillståndsprocessen för vattenverksamhet. Det andra samrådet hölls 10–31 mars 2025 och vägplanen granskas hösten 2025.
- Tillåtlighetsprövning – vattenverksamhet (2025–2027): Samråd hölls 20 januari–10 februari 2025.
- Bygghandlingsprojektering (2026–2027)
- Produktion (2028–2030)
Projektets status:
Samrådet för samrådshandlingen avslutades den 31 mars 2025 och granskning pågår. Förberedelserna sker inför byggstart med målet att ge långsiktigt skydd för bron och säkra trafikflödet på leden.
Källa: Trafikverket