Tyska järnvägsgiganten DB får ta hela notan för Stuttgart 21-projektet

Projektet Stuttgart 21, som sedan starten har varit både politiskt och tekniskt kontroversiellt, har blivit ett lackmustest för tysk infrastrukturell planering.  Foto: Deutsche Bahn
Projektet Stuttgart 21, som sedan starten har varit både politiskt och tekniskt kontroversiellt, har blivit ett lackmustest för tysk infrastrukturell planering. Foto: Deutsche Bahn

Tyska Deutsche Bahn (DB) har förlorat ännu en rättslig strid kring det försenade och fördyrade järnvägsprojektet Stuttgart 21. En domstol i delstaten Baden-Württemberg har nu slagit fast att DB är ensamt ansvarigt för projektets kostnadsöverdrag – en slutsats som innebär miljardbelopp i ytterligare utgifter för det redan ekonomiskt pressade statliga järnvägsbolaget.

Stuttgart 21-projektet syftar till att ersätta den nuvarande markplansstationen i Stuttgart med en ny underjordisk station. Projektet har varit föremål för både politisk och juridisk debatt i åratal – inte minst på grund av de snabbt stigande kostnaderna. Ursprungligen budgeterat till 4,5 miljarder euro, har kostnaderna nu ökat till över 11 miljarder euro. Enligt domstolen rör det sig om mer än 7 miljarder euro i överdrag, exklusive rättegångskostnader.

Inga möjligheter till vidare överklagan

Den 5 augusti beslutade den högre förvaltningsdomstolen i Baden-Württemberg att avslå DB:s begäran om att få överklaga ett tidigare domstolsbeslut från maj 2024. I det beslutet fastslog Stuttgarts förvaltningsdomstol att DB ensamt bär ansvar för alla ytterligare kostnader utöver vad som tidigare överenskommits med projektets partners.

– Det finns inga allvarliga tvivel kring riktigheten i domen och inga formella fel har begåtts. Därmed är domen slutgiltig, meddelade domstolen i sitt beslut.

DB:s rättsliga möjligheter är därmed i praktiken uttömda, även om det i teorin fortfarande är möjligt att vända sig till Tysklands författningsdomstol. Bolaget uppger att man för närvarande analyserar beslutet i detalj och därför avstår från kommentarer tills vidare.

Projektets övriga finansiärer – däribland delstaten Baden-Württemberg, staden Stuttgart, kollektivtrafikmyndigheten VRS, Stuttgart Airport och den federala regeringen – har hela tiden hävdat att de enbart åtagit sig att medverka till finansieringen upp till ett fastställt takbelopp. Domstolen ger dem nu rätt i den tolkningen.

Reaktioner från parterna

Beslutet har tagits emot positivt av Baden-Württembergs delstatsregering.

– Förvaltningsdomstolen bekräftade det vi har sagt i flera år, kommenterar delstatens transportminister Winfried Hermann.
– Vi har diskuterat nog, och vi har betalat nog. Den här stämningen saknade grund från början – avtalet var tydligt.

Även Stuttgart Airport, som medverkar i finansieringen, välkomnar domen.

– Flygplatsen har investerat totalt 359 miljoner euro i projektet, vilket är ett betydande belopp för vår verksamhet, säger en talesperson.

Oro inom järnvägsbranschen

Inom den tyska järnvägssektorn möts domen med större tveksamhet. Många aktörer ser med oro på DB:s ekonomiska läge – bolagets senaste delårsrapport visade svaga siffror – och frågan har väckts om hur DB ska klara av att bära hela kostnaden för det överdrag som nu uppstått.

– Varken det ordinarie transportbudgeten eller den planerade infrastrukturfonden bör användas för att täcka ett felkalkylerat enskilt projekt, säger Matthias Stoffregen, vd för den tyska intresseorganisationen Mofair, och Peter Westenberger, vd för godsjärnvägsföreningen Die Güterbahnen, i ett gemensamt uttalande.

– Stuttgart 21 har aldrig varit ett vanligt järnvägsprojekt, utan ett ovanligt fastighetsdrivet upplägg. Nu är det upp till ägaren – den federala regeringen – att hitta en lösning på finansieringen.

De båda organisationerna betonar samtidigt att moderniseringen av det tyska järnvägsnätet inte får bromsas upp som följd av Stuttgart 21:s kostnadsproblem. Enligt dem behövs fortsatt investering i ny kapacitet, särskilt i och omkring Stuttgart.

Projektets framtid

Efter flera förseningar har DB nyligen bekräftat att den nya stationen i Stuttgart kommer att öppna i december 2026. Men vid det tillfället kommer endast delar av stationen att tas i drift – den nuvarande markplansstationen kommer att fortsätta användas fram till slutet av 2027.

Projektet Stuttgart 21, som sedan starten har varit både politiskt och tekniskt kontroversiellt, har blivit ett lackmustest för tysk infrastrukturell planering. Domen från den högre förvaltningsdomstolen klargör nu vem som kommer att stå för notan – men också att det finns fortsatt osäkerhet kring projektets långsiktiga konsekvenser för den tyska järnvägen.

Källa: International Railway Journal / Baden-Württembergisches Verwaltungsgericht