Europeiska investeringsbanken (EIB) lånar ut 850 miljoner kronor till Göteborgs hamn för att finansiera Skandiaporten – ett omfattande infrastrukturprojekt som ska fördjupa farleden och förstärka kajerna i Skandiahamnen. Syftet är att göra det möjligt för de största oceangående containerfartygen att anlöpa hamnen fullastade och därmed stärka svensk handel och mer hållbara transportkedjor. Projektet drivs i samarbete mellan Trafikverket, Sjöfartsverket och Göteborgs Hamn AB.
Göteborgs hamn är Nordens största och den enda i Skandinavien som erbjuder direkttrafik till andra världsdelar. Nästan en tredjedel av Sveriges utrikeshandel – motsvarande 39 miljoner ton gods per år – passerar genom hamnen. I dag begränsas kapaciteten av att farled och hamnbassäng är för grunda för de största fartygen.
Skandiaporten innebär att farleden fördjupas med fyra meter och att cirka 700 meter kaj förstärks och byggs om. Arbetet omfattar bland annat muddring, ny kranbana, ny kajfront, erosionsskydd och uppgraderad sjösäkerhetsutrustning. Byggstart planeras till augusti 2026.
– Göteborgs hamn är avgörande för att hålla Sverige sammanlänkat med den globala handeln. Genom att finansiera Skandiaporten stärker vi Europas transportförbindelser, minskar utsläppen och gör internationell sjöfart mer effektiv. Investeringen ligger helt i linje med EU:s transportpolitik och klimatmål, säger EIB:s vice ordförande Karl Nehammer.
Genom att öka kapaciteten i Göteborg minskar behovet av att styra om gods till andra hamnar i norra Europa. Det reducerar långväga vägtransporter, trängsel och utsläpp samt gör transportkedjan mer robust.
– Skandiaporten är ett oerhört angeläget projekt, helt nödvändigt för att både upprätthålla och utveckla svensk handel med omvärlden, såväl som hamnens status som internationell storhamn. Det är inte bara en framtidssäkring utan också något som omedelbart ökar hamnens kapacitet och stärker svensk industris konkurrenskraft, säger Jan Andersson, Skandiaportens projektledare på Göteborgs Hamn.
Projektet stödjer utvecklingen av EU:s TEN-T-nätverk (Trans-European Transport Network) – det europeiska transportnätet som knyter samman centrala hamnar, järnvägar, vägar och logistiknav för att skapa snabba, säkra och hållbara transportflöden i hela EU. Göteborgs hamn ingår i det så kallade kärnnätverket.
Källa: EIB