Minister på plats när Trafikverket beställde underhållståg för en miljard

Signering tre underhållståg med Peter Sonne, Managing Director, Plasser Scandinavia, Wolfgang Fally, Chief Executive Officer, Robel, Andreas Carlson, infrastrukturminister och Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket. Foto: Irene Skogvold.
Signering tre underhållståg med Peter Sonne, Managing Director, Plasser Scandinavia, Wolfgang Fally, Chief Executive Officer, Robel, Andreas Carlson, infrastrukturminister och Roberto Maiorana, generaldirektör, Trafikverket. Foto: Irene Skogvold.

Trafikverket har investerat i tre nya underhållståg, med möjlighet att beställa ytterligare två. Satsningen, som omfattar även tio års fordonsunderhåll, syftade till att stärka säkerheten, förbättra arbetsmiljön och effektivisera järnvägsunderhållet. Enligt myndigheten ska investeringen bidra till att minska underhållsskulden och öka punktligheten i både person- och godstrafiken.

Tre nya tåg med option på fler

Beslutet omfattade en grundbeställning av tre underhållståg till en total kostnad på cirka 1 miljard kronor, inklusive tio års underhåll. Därutöver gav avtalet möjlighet att avropa ytterligare två fordon. Leverans av det första tåget planerades till år 2030.

Investeringen bedömdes ge betydande samhällsekonomisk nytta och stärka myndighetens operativa kapacitet i arbetet med att rusta järnvägsnätet fram till 2050.

– Det här är ett viktigt steg i vårt arbete med att effektivisera underhållsarbetet och samtidigt skapa en trygg och attraktiv arbetsmiljö för alla som arbetar i våra spår. Satsningen är också en central del av moderniseringen av järnvägsunderhållet och vårt långsiktiga arbete för en mer robust och effektiv järnväg för framtiden, säger Roberto Maiorana generaldirektör Trafikverket.

Fordonen utrustas med ETCS för att kunna framföras på ERTMS-banor. Foto: Trafikverket

– Satsningarna på att komma till rätta med det eftersatta järnvägsunderhållet fortsätter. Den destruktiva trenden att prioritera ned underhållen är nu bruten och underhållsskulden kan börja betas av. Trafikverket tar nu nya viktiga steg för ett effektivare underhåll, förbättrad säkerhet och högre kvalitet på utförandet. Det kommer gå att utföra mer underhåll samtidigt som trafikpåverkan minskas med dessa underhållståg, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Arbetsmiljö och säkerhet i fokus

De nya underhållstågen innebar enligt myndigheten en tydlig förbättring av arbetsmiljön. Tunga moment kunde minska och riskerna vid arbete i spår reduceras, vilket bedömdes öka säkerheten för personalen.

Erfarenheter från tidigare tester med hyrda fordon visade att underhållet kunde genomföras snabbare, mer precist och med färre störningar för trafiken. Det gav bättre förutsägbarhet för både resenärer och godstransporter.

Del av större järnvägssatsning

Investeringen ingick i en bredare plan för järnvägen. I den nationella planen för perioden 2026–2037 föreslogs investeringar och underhåll på cirka 500 miljarder kronor. Målsättningen var att minska den samlade underhållsskulden i högre takt och, under förutsättning av fortsatt finansiering, ha den avklarad till omkring år 2050.

Fakta om upphandlingen

  • Upphandlingen omfattar 3 underhållståg, med option på ytterligare 2.'
  • Första underhållståget planeras att levereras 2030.
  • Fordonen utrustas med ETCS för att kunna framföras på ERTMS-banor.
  • Tågen får strömavtagare för eldrift samt förbränningsmotor, vilket möjliggör ett mer klimatvänligt arbetssätt.
  • Upphandlingsdokumentation skickades i juni 2025; förhandlingar genomfördes under hösten och kontraktet tilldelades i november 2025.
  • Satsningen är en del av Trafikverkets arbete för ökad robusthet, punktlighet och genomförandekraft i järnvägsunderhållet.

    Källa: Trafikverket och Regeringskansliet