Rapport - Södertäljebron pekas ut som nationell riskpunkt

Hela Stockholmsregionen, med över 2,4 miljoner människor, är beroende av den 60 år gamla Södertäljebron för stora delar av sin varuförsörjning. Foto: Scania
Hela Stockholmsregionen, med över 2,4 miljoner människor, är beroende av den 60 år gamla Södertäljebron för stora delar av sin varuförsörjning. Foto: Scania

En ny rapport kartlägger de ekonomiska effekterna av ett stopp på Södertäljebron. Rapporten visar att en incident på Södertäljebron skulle påverka så mycket som en tredjedel av Sveriges totala varuflöden, räknat i värde, och att bron innebär en allvarlig sårbarhet för hela landet.

Varje dygn passerar i genomsnitt 65 000 fordon över Södertäljebron – tre gånger så många som över Öresundsbron. Många av de fordonen fraktar viktiga komponenter till produktionen för några av Sveriges största exportbolag. Rapporten visar att bara Scania och AstraZenecas verksamheter i Södertälje har ett totalt årligt förädlingsvärde på 258 miljarder kronor. Det är en viktig del av svensk ekonomi. I dag finns ingen fungerande alternativ vägförbindelse för tung trafik om bron måste stängas. Trafikvolymen och avsaknaden av alternativa vägar gör Södertäljebron till Sveriges mest sårbara vägpassage. Den nya rapporten, som nyligen publicerades, analyserar de ekonomiska konsekvenserna av en mer omfattande incident som sätter bron ur spel.

Kritisk punkt för näringsliv och logistik
Rapporten har tagits fram inom ramen för den avsiktsförklaring som Scania, AstraZeneca och Södertälje kommun undertecknade i maj för att verka för en ny förbindelse under Södertälje kanal. Rapporten visar att en tredjedel av Sveriges totala varuflöden påverkas vid ett stopp på bron, räknat i värde. Det handlar om årliga varuflöden till ett värde av mer än 1 150 miljarder kronor som påverkas. Andelen varor som skulle drabbas av markanta förseningar till följd av en incident motsvarar ett värde på 170 miljarder kronor. Det kan jämföras med nästan hela skogsindustrins årliga exportvärde. Trots detta saknas idag fungerande alternativ för transporter.

– Den här rapporten visar tydligt hur viktig passagen över Södertälje kanal är för hela landets industri. Från vårt perspektiv är Södertälje ett nav för fordonsindustri och en strategisk plats för framtidens elektrifierade transporter. Sårbarheten i infrastrukturen har en direkt påverkan på robustheten i våra logistikkedjor och vår personalförsörjning, säger Marcus Holm, global chef för produktion och logistik på Scania.

Betydelse för region och beredskap
Hela Stockholmsregionen, med över 2,4 miljoner människor, är beroende av den 60 år gamla bron för stora delar av sin varuförsörjning. Bron är även en viktig evakueringsväg för invånarna i regionen, i händelse av krig eller kris. Den alternativa Mälarbron är inte dimensionerad för att hantera godsflöden eller evakuering i ett krisläge.

Rapporten belyser även att sårbarheten i passagen inte enbart rör väg- och järnvägstrafiken över bron. En olycka eller ett sabotage som gör att bron kollapsar sätter även Södertäljekanalen ur spel för sjötrafik. Det får än mer långtgående konsekvenser för verksamheter i hela Mälardalsregionen.

– Det här är en nationell kritisk punkt i transportsystemet, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Brons centrala roll går långt bortom kommungränsen, den är avgörande för svensk export, försörjning och beredskap. Det är uppenbart att byggnationen av en tunnel som avlastar bron måste få högsta prioritet i den nationella infrastrukturplaneringen.

Påverkan på läkemedelsförsörjning
– Vi har vår största produktionsanläggning i Södertälje, här tillverkas en tredjedel av vår globala försäljning. En robust infrastruktur kring den produktionen är inte bara viktigt för AstraZeneca utan för tillgången till livsviktiga läkemedel i stora delar av världen. Den här rapporten visar svart på vitt varför Sverige inte har råd att vänta längre. Passagen måste stärkas och vi anser att en tunnel är det bästa alternativet för att minska sårbarheten, säger Nina Andrén, chef för AstraZenecas campus i Södertälje.

Rapporten är författad av Fredrik Bergström, nationalekonom och tidigare chefekonom på Handelns Utredningsinstitut, tillsammans med WSP:s analytiker Tore Englén och Lars Drageryd. 

Fakta om Södertäljepassagens roll som nav i Stockholms och Sveriges transportsystem

  • Varje dag passerar 65 000 fordon över Södertäljebron, det är tre gånger mer än över Öresundsbron.
  • Nästan all bil- och lastbilstrafik söderifrån in och ut ur Stockholmregionen går i dag via Europavägarna E4 och E20 över Södertälje kanal. Det gör förbindelsen avgörande i varuförsörjningen till de 2,4 miljoner människor som bor i Stockholmsregionen.
  • Förbindelsen över kanalen är avgörande i logistikkedjorna för några av Sveriges största exportföretag, som Scania och AstraZeneca, med avsevärda bidrag till BNP.

    - Scania har sitt globala huvudkontor i Södertälje och flera stora produktionsanläggningar med totalt 19 000 anställda. Bland annat den enda produktionsanläggningen i världen för sina ellastbilar.

    - I Södertälje finns AstraZenecas största produktionsanläggning i världen. Cirka en tredjedel av AstraZenecas globala försäljningsvolym produceras i Södertälje, och exporteras sedan till över hundra marknader.
     
  • I dag arbetspendlar över 26 000 personer till Södertälje, och 17 000 från kommunen. Flaskhalsen i förbindelsen över kanalen försvårar den pendlingen.

    Fakta om passagens sårbarhet ur beredskapsperspektiv
  • Motorvägsbron E4/E20 är den enda storskaliga vägförbindelsen in och ut ur Stockholm söderifrån.
  • Sedan 2019 har den alternativa Mälarbrons bärighetsklass sänkts. För de tyngsta lastbilsekipagen finns därmed ingen alternativ väg om bron över Södertälje kanal skulle utsättas för skada eller olycka som kräver en stängning av bron.
  • Vid ett krisläge måste passagen över kanalen kunna användas för evakuering av regionens 2,4 miljoner invånare och för att hålla i gång viktiga delar av svensk produktion.
  • Brooloyckan 2016 visade hur känslig trafiken i regionen är för störningar. De ekonomiska kostnaderna, näringslivets förluster och de samhällsfunktionella konsekvenserna blev omfattande. Då skedde olyckan i anslutning till semestertider. En liknande olycka annan tid på året vore förödande.

    Källa: Scania