Trafikverket har nu invigt Varbergstunneln som en viktig del i satsningen på ökad kapacitet på Västkustbanan mellan Göteborg och Lund. Den 2,8 kilometer långa tunneln öppnar för tågtrafik och väntas förbättra både restider och trafiksäkerhet i Varberg.
Efter fem och ett halvt års arbete invigs Varbergstunneln, det nya stationsområdet, nytt stationshus och det nio kilometer långa dubbelspåret mellan Varberg och Hamra.
Bakgrund och projektomfattning
Varbergstunneln utgör en central del i utbyggnaden av Västkustbanan. Det nya dubbelspåret sträcker sig mellan Varberg och Hamra och byggnationen har skett i nära samarbete mellan Trafikverket, Varbergs kommun och Jernhusen. Vid tunnelns norra mynning har kommunen ansvarat för ett nytt stationsområde med nedsänkta plattformar och Jernhusen har byggt ett nytt stationshus.
Det nya dubbelspåret som går mellan Varberg och Hamra, genom den 2,8 km långa och färdigbyggda Varbergstunneln öppnar för tågtrafik för allmänheten den 14 juli.
"Jag är glad, stolt och ödmjuk när vi idag inviger Varbergstunneln som en viktig del i att öka kapaciteten på Västkustbanan, en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser mellan Göteborg och Lund, säger Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket. Detta bidrar till en kortare restid för resande längs västkusten och förkortar redan idag resan mellan Göteborg och Varberg med 5 minuter, för att 2030 bli 15 minuter kortare".
"Infrastrukturprojektet Varbergstunneln kommer att bidra till en ökad turtäthet för både gods- och persontåg, öka den tekniska kapaciteten och tillåta högre hastigheter på banan för att möta den ökande efterfrågan på järnvägen, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef Stora projekt Trafikverket. Trafikverket bygger flera nya kapacitetshöjande projekt inom regionen, tex Ängelholm – Maria, Lund - Arlöv och Västlänken i Göteborg, vilka sammanslaget möjliggör ökat resande och bidrar till samhällsutvecklingen i regionen."
Byggnationen av Varbergstunneln och det nya dubbelspåret har utförts av Trafikverket i samverkan med Varbergs kommun, som ansvarat för att planera och bygga det nya stationsområdet vid tunnelns norra mynning, och Jernhusen som uppfört ett nytt stationshus på stationsområdet.
Det nya stationsområdet
Det nya stationsområdet med nedsänkta plattformar är placerat ca 150 meter ifrån den gamla stationen och kommer att fungera som ett nav för kollektivtrafiken i kommunen. Detta underlättar för pendlingsresande till och från kommunen, samt för resande inom tätbygden och centrum.
Stadsutveckling och förbättrad stadsmiljö
Tågtrafiken har tidigare passerat genom Varberg centrum ovan jord och de gamla järnvägsspåren har fungerat som en fysisk barriär mellan centrum och havet. När man nu låter tågtrafiken passera under jord genom den nya Varbergstunneln ökar man inte bara säkerheten för stadens cyklister, bilister och gående, det möjliggör också för staden att växa ut mot havet.
"En väl fungerande och utbyggd transportinfrastruktur är ett viktigt redskap för att Region Halland och de halländska kommunerna fortsatt ska kunna bidra till välfärden, den gröna omställningen, nya utvecklingsmöjligheter genom hållbara resor och transporter, och för Halland – bästa Livsplatsen, säger Helene Andersson, 1:e vice ordförande regionstyrelsen, Region Halland"
Projektavslut 2025-2026
Efter att Trafikverket öppnat för trafik återställs arbetsområden och den gamla järnvägen rivs och projektet avslutas. Helt avslutat är projektet först år 2026.
Varbergs kommun bygger i samverkan med oss i projektet helt färdigt det nya stationsområdet, även den västra sidan som kan börja byggas när gamla järnvägen rivits. Jernhusen bygger det nya stationshuset.
Källa: Trafikverket