Regeringen kräver ny kostnadsanalys för Sydostlänken

Trafikverket har valt att i avvaktan på beslut pausa arbetet med nysträckningen Olofström-Blekinge kustbana. Foto: daniel moqvist/unsplash

I en nyligen uttalad ståndpunkt ifrågasätter regeringen det nuvarande kostnadsunderlaget för Sydostlänken och kräver en ny kostnadsanalys och efterlyser sänkta kostnader för projektet.

Den 26 april i år kommer Trafikverket att presentera denna analys, som förväntas inkludera en noggrann bedömning av nyttovinsten, uppdaterade kostnadskalkyler och en tidsplan för byggstart.

Trafikverket har tidigare föreslagit en tidsram för byggstart för olika projekt, med vissa objekt planerade att påbörjas mellan 2024 och 2026 och andra förberedda för byggstart mellan 2027 och 2029. Bland dessa projekt återfinns Sydostlänken, som nu är föremål för regeringens översyn.

Trots Trafikverkets initiala förslag anser regeringen att kostnadsökningarna för vissa projekt, inklusive Sydostlänken, kräver en noggrannare utvärdering. Trafikverket har därför fått i uppdrag att revidera och minska kostnaderna för dessa projekt och återkomma med en uppdaterad kostnadsbedömning och en reviderad tidsplan för byggstart senast den 26 april 2024. Efter detta datum kommer regeringen att ta beslut om huruvida och på vilka villkor Sydostlänken ska fortskrida.

I avvaktan på regeringens beslut har Trafikverket valt att pausa arbetet med att planera den nya sträckningen av Olofström-Blekinge kustbana. Det förväntas att detta beslut kommer att påverka tidplanen för projektet, men i nuläget är omfattningen av förseningen oklar.

När regeringen har gett sitt besked är Trafikverket redo att återuppta arbetet med projektet. Samtidigt kommer arbetet med andra delar av programmet att fortsätta enligt plan, och Trafikverket fortsätter att vara engagerade i dessa aktiviteter som tidigare.

Den kommande kostnadsanalysen och revideringen av kostnadskalkyler och tidsplaner för Sydostlänken förväntas ge en ökad klarhet kring projektets framtid och om det kommer att bli genomfört enligt de tidigare planerna. Regeringens fokus på att säkra en kostnadseffektiv och välinvesterad infrastruktur fortsätter att vara central i beslutsprocessen kring dessa viktiga infrastrukturprojekt.

Källa: Trafikverket