NorthStar - nytt innovationsprogram för 5G i industrin

Foto: Telia
Foto: Telia

Det nya programmet NorthStar ger industribolag tillgång till en helt ny 5G-innovationshubb där de kan utforska de senaste 5G-teknikerna som network slicing och positionering. Inledningsvis kommer programmet fokusera på fordonsindustrin och utvecklingen av smarta och hållbara transportlösningar.

Första kunden är AstaZero, en fullskalig testmiljö för automatiserade transportsystem utanför Göteborg som drivs av forskningsinstitutet RISE.



NorthStar-programmet fördjupar samarbetet mellan företagen med målet att underlätta för industrin att få tillgång till och använda 5G, en teknikstandard som utvecklats för att koppla upp system och saker som fordon, maskiner och annan viktig infrastruktur som ställer höga krav robust och säker mobiluppkoppling.



Själva navet i programmet är ett specialutvecklat 5G-nät för innovation. Rent tekniskt består det av ett nytt 5G core-nät, själva hjärnan i ett mobilnät, som är integrerat mot Telias befintliga publika 5G-nät som nu byggs ut över hela Sverige. Företag kan även bygga lokala nät på t.ex. en testsajt eller vid en forskning och utvecklingsanläggning, och koppla upp dessa mot det nya innovationsnätet. Möjligheten att använda både det publika 5G-nätet och lokala nät gör att företag som deltar i det nya programmet kan komma åt innovationsnätet, oavsett var i Sverige de bedriver sin verksamhet. 



– Sverige är en ledande industrination med starka varumärken som har global räckvidd. Att skala digitala lösningar och omsätta ny teknik till konkreta fördelar är avgörande för dessa företag, och för oss som nation för att säkra vår konkurrenskraft. Utan tillgång till robust och säker digital infrastruktur riskerar man istället att hamna efter*, säger Anders Olsson, VD för Telia Sverige.



Ett område programmet kommer att utforska, med stöd av EU-finansiering, är att testa så kallade transportkorridorer med 5G-täckning. Det innebär att uppkopplade fordon som lastbilar färdas från en plats till en annan, till exempel från en hamn eller industriområde, via en motorväg, och sedan tillbaka in på ett inhägnat område. Fordonen kommer under resan behöva byta uppkoppling mellan lokala, dedikerade 5G-nät och det publika 5G-nätet. Ambitionen är även att testa hur uppkopplingen fungerar när fordon färdas över landsgränser.



Programmet kommer i första hand att rikta sig mot avdelningar som arbetar med innovation och forskning och utveckling inom fordonsindustrin och transportsektorn. Tanken är att gör det lättare för dessa företag att få tillgång till den senaste 5G-tekniken. 



– För AstaZero innebär kombinationen av ett öppet och ett stängt nät att vi kan växla upp testverksamheten för både forsknings- och utvecklingsprojekt. Till exempel kan en självkörande lastbil testas i det stängda nätet i vår FLX Zone, som kan simulera miljön i en hamn eller på ett logistikcenter. Efter att lastbilen lämnar testzonen så kopplar den samtidigt över till det publika 5G-nätet, precis som den hade gjort när den kör ut från ett inhägnat område i verkligheten, säger Peter Janevik, VD på AstaZero.