Motala Train har fått i uppdrag av EuroMaint Rail att bygga om de 101 järnvägsvagnar
som idag trafikerar Roslagsbanan. Uppdraget, som löper över fyra år, är värt drygt 150
miljoner kronor.
Motala Train blir underleverantör till EuroMaint Rail som fått
uppdraget av SL, Storstockholms Lokaltrafik. Uppdraget innefattar bland annat utvändig renovering av vagnarna, installation av passagerarinformations- och videoövervakningssystem samt tekniska åtgärder för att förbättra fordonens driftsäkerhet. Inredningen i vagnarna byts ut och invändigt kommer vagnarna att utformas likt de nya pendeltågen i Stockholm. För att förbättra tillgängligheten för funktionshindrade sänks delar av golvet till plattformshöjd i 32 av vagnarna.
- Vi är mycket glada att få förtroendet från EuroMaint och SL att modernisera vagnarna
för Roslagsbanan, säger Thony Molander, VD för Motala Train.
Roslagsbanan är Sveriges enda smalspåriga järnväg för reguljär trafik och de 101 vagnarna
är från åren 1988-95. Uppdraget att bygga om SL:s vagnar för Roslagsbanan kommer att
utföras i Motala Trains verkstad i Motala och vid EuroMaint Rails ombyggnadsverkstad i
Malmö.
Uppdraget inleds omedelbart och projektet löper till slutet av 2014.