GeoDig, appen som samlar ledningsanvisningsärendena för de nätägare som anlitar Geomatikk för ledningsanvisning, har laddats ner över 3000 gånger sedan lanseringen i juni.
Daniel Englund som driver entreprenadfirman Englunds i Oviken i Jämtland är nöjd med överblicken i appen.
— Direkt när jag laddat ner och kollade hur det fungerar såg jag att allt är sammanställt och lätt att överblicka, säger Daniel som använt appen hela sommaren.
— Nu har jag alla punkter på en karta i mobilen och behöver inte leta bland mailen som kommer via Ledningskollen. I Ledningskollen finns bara kartor över ärendet, men inte svaret från ledningsägarna som kommer via mail. I GeoDig finns både svaren och kartorna samt status på ärende och eventuell utsättning, säger Daniel.
Daniel anlitar några underentreprenörer och delar enkelt skärmdumpar på kartorna med dem när det behövs.
— Mailen som kommer från Ledningskollen dyker upp i GeoDig nästan samtidigt som de landar i mailkorgen, säger Daniel vilket beror på att appen är synkroniserad i realtid med Ledningskollen och Geomatikks system.
— GeoDig är en del av våra digitala processer och ännu ett steg i vårt arbete med att minska grävskador och kostnader med säkrare ledningsanvisning, förklarar Oskar Winberg, IT-chef på Geomatikk och huvudansvarig för teamet som implementerat appen i svenska Geomatikks system.
Appen utvecklades av Geomatikk i Norge. Skillnaden mellan den svenska och den norska versionen är att i Norge är Geomatikk också motsvarigheten till den svenska Ledningskollen så där kan entreprenörerna även skapa ärenden via appen. I Sverige är appen anpassad till att Ledningskollen är en extern part.