Wallenius Wilhelmsen storsatsar i Göteborgs Hamn

Walleniusfartyget Tomar under lastning i Göteborgs Hamn. Bild: Göteborgs Hamn

Wallenius Wilhelmsen, ett av världens största roro-rederier, storsatsar i Göteborgs Hamn med ökad frekvens och fler destinationer. Bakgrunden är ett ökat behov från marknaden på fordonssidan såväl som för breakbulk- och projektlaster.

Efter ett svårt år med Coronapandemi syns numera ljuset i tunneln för många, inte minst för industrin. Wallenius Wilhelmsen har varit en av många drabbade aktörer i transportsektorn.

– Men efter en tuff period under 2020 har vi nu samtliga fartyg i vår globala flotta tillbaka i trafik. Idag är efterfrågan större än på länge och fartygen går fulla, säger Nikolai Nymoen, General Manager på Wallenius Wilhelmsen i Sverige.

I Göteborg har frekvensen på avgångar i stort sett bibehållits under pandemin med fyra avgångar per månad. Under våren 2021 har man nu dessutom ökat från fyra till sex avgångar i månaden. Och med de nya avgångarna kopplar man också Göteborg till helt nya destinationer.

Nytt i detta är att Göteborgs Hamn, via Wallenius Wilhelmsen, numera erbjuder direkttrafik till den amerikanska västkusten och hamnar som Port Hueneme och Tacoma.

– Det gör vi för att svara upp till marknadens efterfrågan och behov. Läget ser väldigt bra ut med ökade volymer på våra kontraktskunder, såväl som ökade förfrågningar på spot-marknaden. Det finns ett stort tryck och hög efterfrågan som vi gör allt för att bemöta med utökad kapacitet och service, säger Nikolai Nymoen.

Sedan tidigare erbjuder Wallenius Wilhelmsen direkttrafik från Göteborg till Halifax, New York, Brunswick och Charleston på den amerikanska östkusten. Utöver det erbjuder Wallenius Wilhelmsen sex avgångar i månaden till Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och Syd- och Mellanamerika via omlastning på kontinenten.