Bygger ett av Sveriges största infrastrukturprojekt

De tunga rören, varav det längsta som är 42 meter väger 38 ton. Foto: Züblin

Göteborg är en enda stor byggarbetsplats. Orsaken är arbetet med ett av Sveriges största infrastrukturprojekt av sällan skådat slag; Västlänken. En enorm satsning av Trafikverket för att utveckla regionen. Precis intill Liseberg är i stråket där Västlänkens tågtunnel ska gjutas och en akvedukt ska byggas är det full fart med att bygga de starka väggarna som behövs för att hålla jordmassorna på plats.

– Några av våra största utmaningar i projektet är att projektarbetsplatsen är relativt liten och trång med kringliggande byggnader och närliggande högt trafikerade gator, samt att arbetet med stora maskiner och tunga lyft innebär många riskmoment. Vårt största fokus ligger på säkerheten, inte bara för våra egna medarbetare utan för alla som befinner sig i området.” säger Paulina Bilski, Projektchef, Züblin Scandinavia.

x

Arbetsområdet är begränsat och fullt av tunga maskiner. Foto: Züblin

Züblin Scandinavia är på plats sedan ett par månader för att bygga stödkonstruktioner med en teknik som kallas pålning, som är första steget som görs när en tunnel ska byggas. Det är ett myller av branschkollegor som befinner sig på och runt om siten, och i hela stan syns gula gubbar med vita hjälmar. Själva siten är uppdelad på två sidor ”väst och öst” med ån som flyter mellan. Det pratas mängder av språk och olika entreprenörer jobbar sida vid sida med att bidra med sin del till projektet.

Arbetsområdet är mycket begränsat och är redan belastat av tunga maskiner. De tunga rören, varav det längsta som är 42 meter och väger 38 ton, förvaras i hamnen. Arbetet med att transportera och lossa måste göras innan spårvagnarna börjar köra på morgonen på grund av att lasten är så lång. Ungefär varannan dag kommer det en ny transport och målsättningen är att man ska positionera 2 till 3 stycken per dag.

x

Målsättningen är att man ska positionera 2 till 3 rör per dag. Foto: Züblin

Jörgen Sannerstedt som är arbetsledare på Züblin är först på plats i gryningen och tar emot lastbilen för att lossa rören. Jörgen ”har ju ändå lite båtvana” och hoppar mellan lasterna och håller i repen.

Här jobbar alla i samma team, oavsett om du är underentreprenör eller ej. Lagandan är stark och Jörgen skojar på cockney engelska med sina kollegor som kommer från Irland. De har jobbat ihop i 6 år och byggde Marieholmstunneln tillsammans. Ett arbete som kräver millimeterpassning