Beslutet kommer från slutsatsen av en rapport om utsikterna för Gjövikbanan. Förbättringarna planeras till år 2018-2023, uppger Jernbaneverket.
Beslutet grundas i några av de viktigaste punkterna från en rapport om Gjöviksbanans utvecklingsmöjligheter. Jernbaneverket gjorde rapporten på uppdrag av transportministeriet.
Svårigheter med flera tåglinjer
Enligt rapporten är Gjöviksbanans största utmaning är att behålla och utveckla många järnvägsfunktioner inom gränserna av ett enda spår linje. De varierande tåg på banan med lokala och regionala och godståg har annorlunda stoppmönster och hastighet och gör det svårt att utveckla tåget för sig.
Snäva kurvor
Infrastrukturen med sina snäva krökningar, korta plattformar, dels för få och dels för korta passerande spår och bland annat liten kapacitet på strömförsörjning påverkar kapaciteten och linjenätet på Gjövikbanan. Dessutom påverkas utbudet av Gjövikbanans kapacitet till Oslo S från öster.
Med dagens trafikkapacitet utnyttjas sträckan Hakadal - Roa till fullo under rusningstid med ett kapacitetsutnyttjande på 86-100% i rusningstrafik. Aktuella rullande material består av 10 olika enheter av typen 69 och förvärvades 1983-1984.
Förnyas 2020 på grund av slitage
Gjövikbanan åker med en blandning av resor som varar upp till två timmar, och pendlings resor med en varaktighet 15-30 minuter. Det finns idag en hel del underhåll av utrustningen - komponenter finns inte längre och kostnaden för drift och underhåll stiger drastiskt. Slitage av materialet innebär därför att det måste förnyas 2020.
Rapporten
Delar av rapportens viktigaste slutsatser är bland annat att det inte är möjligt att förbättra tågtrafiken på Gjövikbanen med dagens infrastruktur. Inom NTP:s sista planperiod 2018-2023 så är det möjligt att införa NSB, Gjövikbanan AS, konceptet A2 vilket innebär att tåget var timme till Gjövik och ett extratåg till Jaren i rusningstrafik
Det är också möjligt att erbjuda en reducerad version av A2, utan timmesavgång till Gjövik. Det kommer att ta minst fem år från initiering till planering tills att åtgärderna kan vara tillgängliga. Uppgraderingen av plattformarna (för 110 yards i första hand) är inte en del av Banverkets åtgärder. Det finns även en möjlighet att minska på kapaciteten om banan inte används lika mycket. Det kommer inte att vara möjligt att framföra mer godståg än idag.