Nytt avtal för godstrafik i Jämtland

Foto: Peter Lydén
Foto: Peter Lydén

Green Cargo och Inlandståget AB har lagt grunden för en utveckling av den nedläggningshotade godstågstrafiken i Jämtland. Det utökade samarbetet presenterades under måndagen för representanter för kommunen och länsstyrelsen i Jämtland.

Allt för låga volymer med gods på järnväg från norra och västra Jämtland riskerade att leda till en kraftig minskning av godstågverksamheten från dessa delar av Jämtland via Östersund till Ånge. Green Cargo aviserade tidigare under hösten att godstågen rullade med få vagnar och olönsamhet.

– Det väckte naturligtvis oro hos många i Jämtland och vi har under hösten arbetet vidare tillsammans med Inlandståget för att hitta en hållbar lösning. Vi är mycket glada över att kunna presentera utvecklingsmöjligheterna för godstågstrafiken i Jämtland där Inlandståget blir vår lokala partner, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo.

Inlandståget kommer att sköta trafiken åt Green Cargo, från Strömsund, Östersund-Lugnvik, Krokom-Hissmofors och Jämtlands Sikås. Vagnarna kopplas samman till hela tåg i Östersund som Inlandståget drar ned till Ånge tre dagar i veckan. På sträckan mot Ånge hämtas även vagnar i Gällö och Bräcke. I Ånge kopplas Jämtlands-vagnarna in i Green Cargos tåg till andra delar av Sverige och kontinenten.

– Tillsammans med tågen med biobränsle och rundvirke från Jämtland betyder det fem godståg i veckan från Jämtland och vi har resurser att växa med ökande volymer, säger Ulf Eliasson, vd för Inlandståget.

Inlandståget blir inte bara tågdragare åt Green Cargo, de blir även lokal återförsäljare av Green Cargos tjänster.