Branschen möttes på Persontrafik 2010

Trafikpolitisk debatt mellan ledamöter i Riksdagens Trafikutskott under ledning av moderator Niklas Ekdal. Foto: Christer Wiik
Trafikpolitisk debatt mellan ledamöter i Riksdagens Trafikutskott under ledning av moderator Niklas Ekdal. Foto: Christer Wiik
Avtäckning av Volvos nya Intercitybuss 8900. Foto: Christer Wiik
Avtäckning av Volvos nya Intercitybuss 8900. Foto: Christer Wiik

Under torsdagen avslutas Persontrafik 2010, norra Europas enda renodlade mässa för alla aktörer inom kollektivtrafikbranschen. Intresset har varit stort, med 1 300 anmälda seminariedeltagare och 180 utställare överträffar man 2008 års mässa med råge. Bakom Persontrafik 2010 står Svenska Bussbranschens Riksförbund, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet, Sveriges Kommuner och Landsting samt Branschföreningen Tågoperatörerna.

Persontrafik 2010, som är inhyst i Stockholmsmässan, inleddes med trafikpolitisk debatt mellan ledamöter från Riksdagens trafikutskott. Dess ordförande, den socialdemokratiska riksdagsmannen Anders Ygeman är kritisk till nuvarande järnvägspolitik och presenterade ett åtgärdsprogram för att få tågen avgå i tid.


Underhållsfrågan var här central och inför vintern behövs nu nya snöplogslok, avisningsanläggningar, förbättrade beredskapsplaner och ökad nationell samordning, hävdade Ygeman som också lyfte fram behovet av nya kapacitetshöjande investeringar för den svenska järnvägen, däribland höghastighetsbanan Ostlänken mellan Stockholm och Linköping, med föreslagen byggstart redan år 2014.


En annan fråga som här ventilerades var den nya kollektivtrafiklagen som ska införas 2012. I korthet innebär den nya lagen nya möjligheter för de kommersiella bussbolagen att köra linjetrafik inom samma regioner som den subventionerade länstrafiken.


I en paneldiskussion på temat ”Konkurrens och Samverkan” krävde Jan Forsberg, vd SJ, överlag bättre samverkan såväl nationer som regioner emellan, för att åstadkomma sömlösa resor över administrativa gränser.


En röd tråd för många av talarna på Persontrafik var just att de administrativa gränserna inte ska utgöra hinder för att utveckla kollektivtrafiken. Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik vill på sikt se en fördubbling av kollektivtrafiken och arbetar nu intensivt tillsammans med landets trafikhuvudmän för att bidra till detta. Exempelvis ska ett fördubblat kollektivresande uppnås i Göteborg år 2020 jämfört med 2005. Även i Umeå är målsättningen att resandet med kollektivtrafiken ska ha fördubblats till år 2020 jämfört med 2005. I Sundsvall ska resandet med kollektivtrafiken ha fördubblats redan år 2015 jämfört med år 2007.


På Persontrafiks utställningsytor fanns hela 180 utställare på plats och det var framförallt bussarna som drog till sig särskild uppmärksamhet. Volvos presenterade under pompa och ståt bland annat sin nya linjevagn 8900 som ska ersätta nuvarande 8500 och 8700.

 

Läs mer om Persontrafik i nr.6 av Nordisk Infrastruktur!