I och med Citytunneln har Malmö Centralstation genomgått en ordentlig metamorfos, inte mycket är sig likt från förr. Det kanske mest slående i ombyggnaden av Malmö C är att huvudentrén flyttas till en ny spektakulär glasbyggnad mellan den befintliga stationsdelen och Posthuset. När Citytunneln tas i drift kommer cirka 85 procent av tågen i Malmö att löpa under jord och alla tåg kan nu fortsätta sin resa från Malmö C söderut utan att behöva vända.
Ett grundproblem med Malmö C är att tågen nu måste vända åter nordost för att ta sig vidare söderut, det är alltså en s.k. säckstation som förhindrar genomgående trafik. Ett dilemma som man nu löser med Citytunneln. Det råder idag också stor trängsel för tågen i och kring Malmö. Kapaciteten vid Malmö C och dess bangård utnyttjas till 100 procent. Dessutom trafikeras Kontinentalbanan av närmare 300 tåg per dygn – något som har lett till bullerstörningar för de kringboende. Med Citytunneln minskar antalet tåg som trafikerar Kontinentalbanan till cirka 70 per dygn. Malmö C blir alltså en modern och effektiv station för genomgående trafik och med flera uppgångar. Detta leder till att studerande vid Malmö högskola, människor som bor och arbetar i Västra hamnen och andra resenärer får tillgång till en effektiv trafikknutpunkt i centrala staden. I den nya stationsdelen kommer det också att etableras nya butiker och restauranger/caféer.
Underjordisk station
Som utgångspunkt för Citytunneln har det byggts en ny underjordisk stationsdel, norr om nuvarande stationsbyggnad i Malmö C med fyra spår och två mellanliggande 340 meter långa och elva meter breda plattformar. Man har lagt ner ett stort arbete på den estetiska utformningen av stationen. Plattformarna har stensätts med granitsten från Kina. Totalt har det lagts 51 000 granitplattor i ett mönster som är såväl estetiskt och som varnar för plattformskanten. Ovanför plattformarna finns ett nedsänkt innertak, en baldakin, här har det monterats belysning, skyltar klockor m.m.
- På stationens väggar ska vi lansera ett konstverk som består av videokonst där vi projicerar videofilmer från hela världen som rör sig ungefär som så att man upplever att det rör sig utanför tågfönstret. Bilderna rör sig på betongväggen från fönster till fönster, säger Anders Mellberg, informationschef, Citytunneln.
På plattformarna finns trapphus för rulltrappor, rullband och betongtrappor. Varje trapphus har klätts in med brandtåligt glas som klarar 250 graders hetta i 120 minuter. Varje trapphus har också övertryckssatts, vilket innebär att utblåsanordningar monterats ovanför glasdörrarna, som i händelse av brand blåser ut frisk luft med full kraft, ut mot stationsrummet, och på så sätt hindrar brandröken från att spridas uppåt i trapporna. Hastigheten på luftströmmen blir 1,6 meter per sekund.
Glashallen kronan på verket
För att Malmö C ska fungera effektivt har den nya ankomsthallen byggts som ett glasat tvärskepp i den befintliga stationsanläggningen. Glashallen, som har ritats av Metro Arkitekter och byggts av Jernhusen i samverkan med Citytunneln, är en stål- och glaskonstruktion som gör lokalen luftig. Från glashallen når resenärerna dels de spår som finns idag, dels två nya underjordiska plattformar. Därmed skapas bra förbindelser mellan plattformarna och närhet till anslutande bussar, taxi och parkeringsplatser. Den nya glashallen sträcker sig genom hela byggnaden i nord-sydlig riktning och vid dess södra utgång, mot Centralplan och centrum, leds de resande till den nya bussterminalen som ska uppföras. Totalt får den nya stationsdelen fyra uppgångar. Huvuduppgången i den nya glashallen, en uppgång i väster på Hjälmarekajen samt två uppgångar i öster, en i det nya P-huset och en mellan P-huset och glashallen.
Nytt P-Hus
P-huset som syftas på är det norr om Malmö Centralstation, området kring Slagthuset, där Jernhusen byggt ett nytt parkeringshus i fyra plan. P-huset som administreras av Q-Park har plats för 450 parkerade bilar och det invigdes i december i fjol. Här kommer det också att finnas en taxiterminal samt möjlighet att släppa av och hämta resenärer med bil. I bottenvåningen på parkeringshuset har det beretts utrymme för kontorslokaler.
Gamla stationen anpassas till Citytunneln
Via den gamla Centralstationen på gatuplanet kommer det att finnas direktnedgångar ned till Citytunnelns spår. Och denna stationsbyggnad kommer också att anpassas till den nya trafiken med nya butiker med utbud för folk på resande fot. Under arbetets gång har här byggts en provisorisk station på den gamla Pågatågstationen.
- Pågåtågen, Skånes regionaltåg, kommer i och med Citytunneln att ha Hyllie som slutstation i Malmö, vilket gör att Pågatågsstationen och området runt omkring kommer att ersättas med annan verksamhet, avslutar Anders Mellberg.
Fler spännande reportage finns att läsa i senaste numret av Nordisk Infrastruktur!