Regeringen lägger 482 miljarder på infrastrukturen

Foto: Kerstin Ericsson
Foto: Kerstin Ericsson

Regeringen har nu presenterat en satsning på infrastrukturen om 482 miljarder kronor. Satsningen kommer av att regeringen beslutat om den trafikslagsövergripande nationella planen för perioden 2010-2021 samt definitiva ekonomiska ramar för länsplanerna.

Satsningen består av 417 miljarder kronor statlig finansiering, 65 miljarder kronor finansieras genom trängselskatter, vägavgifter, EU-medel och kommunala bidrag. Framtida banavgiftsintäkter kan enligt Banverket komma att bidra med ytterligare cirka 15 miljarder kronor. Som mest skulle därmed infrastrukturåtgärder på 497 miljarder kronor kunna genomföras 2010-2021.

Av den statliga ramen går 217 miljarder kronor till investeringar, varav 33 miljarder kronor till länen och 184 miljarder kronor till investeringar i den nationella planen. 200 miljarder kronor går till drift- och underhållsåtgärder, varav 136 miljarder kronor till väg och 64 miljarder kronor till järnväg.

Dock ingår inga pengar till höghastighetsbanor i satsningen. Pengar till Europakorridoren och Götalandsbanan finns inte i satsningen. Enligt Sveriges Radio Jönköping beror detta på att regeringen anser att frågan om höghastighetsbanor måste utredas mer och att pengarna just nu behövs bättre till andra satsningar inom infrastrukturen.

Ett av dessa projekt verkar vara en ytterligare förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Regeringen tillkännagav nämligen även att de sätter igång en utredning om en andra fast förbindelse över Öresund.

– Dagens tillkännagivande är ett avgörande framsteg i arbetet med att få till stånd en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad. Det är glädjande att regeringen ser potentialen i Öresundsregionen och förstår att Fehmarn Bält-bron kommer att få konsekvenser även för kapaciteten på Öresundsbron.