Nu börjar kineserna äntra den internationella infrastrukturscenen på allvar. Ett tecken i tiden är byggandet av nya Oakland Bay Bridge i San Francisco. Fyra enorma stålskelett, de sista av tolv brosektioner, förflyttades ifjol 10 000 kilometer från Shanghai till San Francisco innan de monterades på plats.
Kostnaderna för upprustningen av bron, som beräknas vara slutförd nästa år, blir cirka 400 miljoner dollar lägre genom den kinesiska insatsen trots den långa transportsträckan.
Oakland Bay Bridge i San Francisco-bukten är en av de mest trafikerade broarna i världen. Den är inte lika känd som Golden Gate- bron, ändå är den här bron mer centralt belägen, och mer använd av San Franciscoborna.
I dagligt tal kallas bron bara för The Bay Bridge, som består av två brospann, benämnda som västra och östra brospannen, samt en kort tunnel på den lilla ön Yerba Buena Island mitt i bukten. Bron har därmed två våningar. På övre däck går trafiken mot San Francisco och på nedre mot Oakland. De ursprungliga broarna ritades av framstående ingenjören, Charles H. Purcell.
I genomsnitt passerar 280 000 fordon över Bay Bridge, som är en betalbro, vilket gör den till en av de mest använda broarna i USA. Bron har två våningar med fem körfält i varje. Det kostar 4 dollar att åka västerut, mot San Francisco, medan det är gratis att åka österut, mot Oakland.
Spann på 704 meter
Detta imponerande byggnadsverk öppnades för trafik den 12 november 1936, sex månader före invigningen av Golden Gatebron, men det uppfördes i en plats mellan två så kallade geologiska förkastningszoner, där risken för jordbävningar är extrem hög till följd av vridrörelser i jordskorpan.
Då bron stod klar upphörde perioden med färjor på San Francisco Bay genom att bron förenade staden på halvön vid Rincon Hill med "fastlandet" Oakland med både bilväg och järnväg. Järnvägen togs bort på 1950-talet, vilket möjliggjorde en motortrafik på mer än 250 000 fordon per dag.
Det västra spannet har ett största spann på 704 meter, som egentligen är två spann, och det östra största spannet är på 427 m. Den totala längden på västra spannet är 2.822 m och det östra är 3.102 m. Brons totala längd är 14 km.
Svensk skyddsutrustning
En naturkatastrof som år 1989, visar hur överhängande faran är i den berörda regionen. Då dödades 62 människor av en jordbävning, som mätte 7,1 på Richterskalan. Enligt USA:s geologiska institut (USGS) kommer en stor jordbävning (> 6,7 på Richterskalan) med 62 procents säkerhet att drabba området kring San Francisco inom de närmaste 30 åren.
För fem år sedan kollapsade en sträcka av brons motorväg efter att en tankbil kraschat och fattat eld. Tankbilen innehöll 32 500 liter bensin och började brinna efter att chauffören kört in i en körfältsdelare på motorvägen.
Olyckan paralyserade en av landets mest trafikerade vägar. Enligt myndigheterna påverkades trafiken på bron i flera månader. Flera hundra tusen pendlare använder Bay Bridge varje dag.
Inte nog med det. Samma år krockade ett lastfartyg med Bay Bridge. Ett oljeutsläpp på 228 000 liter olja hotade natur- och djurlivet längs en lång kuststräcka utanför San Francisco.
Delstatens dåvarande guvernör Arnold Schwarzenegger utlyste katastroftillstånd i området. På så sätt kunde alla tillgängliga resurser föras över för att hjälpa till vid kustremsan. Myndigheterna höll länge på med att sanera området, men ändå hittades hundratals döda fåglar.
Själva bron klarade sig från större skador på grund av svensktillverkad skyddsutrustning från företaget Trelleborg, som hade installerats strax före kollisionen.
Utrustningen som går under beteckningen SeaTimber och SeaPile är armerade med glasfiber för att stå emot decennier av väder och vind, samt eventuella påseglingar av oceangående lastfartyg. Skyddsfendrarna som normalt omger brotornens fundament hade nyligen ersatts med SeaTimber - stötupptagande syntetiska stockar från Trelleborg
Kinesisk byggexpansion
Myndigheterna i storstaden San Francisco vill möjligaste mån förebygga ytterligare tänkbara mardrömsscenarier i framtiden.
Därför inledde arkitekter och ingenjörer för ett par år sedan det största offentliga byggprojektet i Kaliforniens historia. Huvudentreprenör för projektet är byggföretaget, MCM.
Målet är att skapa en ny, jordbävningssäker Bay Bridge för totalt drygt 6 miljarder dollar. Det var tydligt att framför allt det östra spannet behövde göras mer jordbävningsresistent.
Ändå var det nödvändigt att bygga två broar, den första som en provisorisk ställning för att stödja det slutliga spannet. Den provisoriska ställningen kommer i sin tur demonteras när det slutliga spannet är färdigt.
År 1997 fanns det mycket politiskt käbbel om huruvida extra bron bör byggas norr eller söder om den befintliga bron, med Borgmästarna Willie Brown från San Francisco och Oaklands Jerry Brown på konträra sidor av i denna något oväsentliga fråga.
Bron är också ett tecken på hur Kina har övergått från att länge ha byggt vägar och hamnar i Afrika och utvecklingsländerna till aggressiv budgivning för att även kunna delta i större byggnadstekniska projekt i USA och Europa.
Efter att byggt skogar av skyskrapor i Beijing och Shanghai, mönsterbyggverk såsom ”Fågelbostadion” och operan i Guangzhou och spårnät för höghastighetståg, ligger kinesiska byggföretag nu i jämnhöjd med sina västliga konkurrenter ifråga om kontanter och förtroende.
Kalifornien har beslutat att inte ansöka om federal finansiering för projektet eftersom “Buy America” lagen förmodligen skulle ha krävt att man skulle ha tvingats att köpa dyrare stål från amerikanska tillverkare.
Kina, världens största ståltillverkare, var huvudkonkurrenten, speciellt eftersom Kina har dominerat brobyggningsteknologin under det senaste årtiondet.
USA:s en gång så stolta stålindustri med centrum utefter Appalacherna i östra USA har för länge sedan utlokaliserats till Kina, Brasilien och andra länder allteftersom USA blir mer beroende av den kinesiska industrin.
Förankras i berggrunden
På det östra spannet beslutade ingenjörerna att bygga en hängbro med en komplex design. Spannet utrustas med ett enda 160 meter högt torn som förankras i berggrunden med hängbrons enorma stålkablar.
– Vi ville ha något starkt och säkert, men vi ville också ha något symboliskt och spektakulärt, sade Bart Ney, transportsektionens språkrör för New York Times.
The Oakland /San Francisco Bay Bridge är en så kallad lådbalk bro. Brons balkar av är vanligtvis gjorda av prefabricerade stål. Detta innebär att balkar skapas i en fabrik för att sedan sedan transporteras till platsen för bron för montering.
Visuell upprustning
Balkarna kan också vara av förspänd betong med hög prestanda eller förstärkas av en blandning av betong och stål. Prefabricerade broar kan flyttas till annan plats. Detta är en av de stora fördelarna med denna typ av bro.
Bay Bridge kommer också att upprustas visuellt. Bron som förnärvarande firar 75 års jubileum förvandlas också till en ljusskulptur nästa år. Bay Bridge tjänstemän och konstentusiaster tillkännagav planerna nyligen. Detta 50 miljonersprojekt kommer att finansieras med privata medel.
Anläggningen kommer att använda 30 000 vita LED lampor, 2,54 centimeter i diameter, placerade 30,48 centimeter isär på det västra spannets fjädring och kabel upphängning, detta kommer att ge en ständigt föränderlig display 2 500 meter bred och 230 meter hög. De individuellt styrda LED lamporna kommer att vara kopplade i ett nätverk som använder komplexa algoritmer som faktor i trafik, väder och brons rörelser för att skapa mönster.
Belysningen som kommer att installeras på den norra sidan av bron, kommer att ge en fortlöpande ljusshow, synlig längs vattnet, men inte till fordonsförarna på bron. Belysningen kommer att se olika ut från olika vinklar.
Myndigheterna hoppas att denna stora LED ljusskulptur kommer att locka turister till San Francisco och göra den gamla grå Bay Bridge till en lysande stjärna.