Enligt den årliga kollektivtrafikbarometern är cirka 8 av 10 resenärer nöjda eller mycket nöjda med sin senaste Västtrafikresa. Den allmänna nöjdheten med Västtrafik har dock påverkats negativt under året.
Västtrafik menar att så många är nöjda med sin senaste resa, 77 procent, visar på att kärnverksamheten, det vill säga resorna, fungerar väl. Detta bekräftas ytterligare av att resandet fortsätter öka. Under 2011 gick resandet med Västtrafik upp 18 procent.
Bland de som reser med Västtrafik minst en gång i månaden har nöjdheten gått ned något. Kundnöjdheten ligger på 52 procent, vilket är en minskning med 1 procentenhet jämfört med 2010. Riksgenomsnittet för kollektivtrafikbolagen ligger på 59 procent.
Även allmänhetens nöjdhet med Västtrafik har sjunkit något under 2011. Nöjdheten ligger på 43 procent och har gått ned 2 procentenheter jämfört med föregående år. Riksgenomsnittet för kundnöjdheten ligger på 49 procent.
Anledningen till de låga resultaten är främst fortsatta problem med punktlighet och pålitlighet i tågtrafiken och det uppmärksammade problemet med undermåliga bussar. Problemen med biljettsystemet fortsätter också att skapa missnöje och störningsinformationen upplevs som bristande.
– Kritiken har i många fall varit befogad och relevant. Nu måste vårt arbete med att förbättra leveransen och störningsinformationen ge resultat på riktigt. Att återvinna det förtroende vi förlorat samtidigt som resandet ökat kraftigt är en utmaning, men vi kommer att lyckas, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.