GPS-system som minskar bränsleförbrukningen

Med hjälp av ett nyutvecklat GPS- och radarsystem från Scania, ska lastbilar kunna köra i tätare kolonner, s.k. fordonståg,  för att på sätt bland annat kunna spara bränsle. Foto: Göran Wink, Scania
Med hjälp av ett nyutvecklat GPS- och radarsystem från Scania, ska lastbilar kunna köra i tätare kolonner, s.k. fordonståg, för att på sätt bland annat kunna spara bränsle. Foto: Göran Wink, Scania

Uppförsbackar och luftmotstånd är två faktorer som skapar höga bränsleposter, något åkeribranschen idag brottas med. Under Transportforum berättade Tony Sandberg, forskningschef på Scania, Södertälje, hur man med hjälp av ett nyutvecklat system byggt på radar och GPS kan minska bränsleförbrukningen avsevärt.

Scania är först ut med en ny avancerad farthållare som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi, vilket sparar upp till 3% bränsle. Marschfarten anpassas inför upp- och nerförsbackar, vilket hjälper föraren att få ut så mycket som möjligt av varje droppe bränsle. Kartinformationen lagras i Scania Communicator, som redan har funktioner för GPS-positionering, och systemet interagerar med motorstyrsystemet för att anpassa fordonets hastighet.

Idag testas fordonen på en testbana i Södertälje men under 2012 är tanken att de ska provköras på E4:an bland riktig trafik mellan Södertälje och Helsingborg.  Scania vill här kunna köra sina bilar i s.k. fordonståg där flera autonoma bilar kör i rad efter varandra. Det innebär bland annat att fordonen kan hålla kortare avstånd gentemot varandra, vilket ger minskat luftmotstånd, vilket i sin tur gör att bränsleförbrukningen kan minimeras med hela tio procent.