E4 Hudiksvall: Snabbare och säkrare genom Hälsingland

Efter knappt fyra års byggtid var det den 5 oktober äntligen dags att inviga E4 Hudiksvall, med 24 kilometer ny E4, 17 broar och fyra trafikplatser. Invigningen som hölls i strålande höstväder lockade över 700 nyfikna. Foto: Trafikverket
Efter knappt fyra års byggtid var det den 5 oktober äntligen dags att inviga E4 Hudiksvall, med 24 kilometer ny E4, 17 broar och fyra trafikplatser. Invigningen som hölls i strålande höstväder lockade över 700 nyfikna. Foto: Trafikverket
Nya E4 mellan Enånger-Hudiksvall är cirka 2,5 mil lång. Karta: Trafikverket
Nya E4 mellan Enånger-Hudiksvall är cirka 2,5 mil lång. Karta: Trafikverket

Efter nära fyra års byggtid kunde det i början av oktober ske en efterlängtad invigning av en ny Europavägssträcka mellan Enånger och Hudiksvall. Den knappt 2,5 mil långa sträckan utmed hälsingekusten ska lösa många problem som den gamla vägen brottats med: höga olyckstal, bullerstörningar samt bristande framkomlighet.

Gamla E4-passagen mellan Enånger och Hudiksvall passerar rakt igenom kustorterna Enånger, Njutånger och Iggesund i dess centrala delar. Detta har i sig inneburit ett stort antal direktutfarter som lett till såväl bristande framkomlighet som höga olyckstal. Sträckan har klassats som en av landets 100 mest olycksbelastade vägavsnitt. Därtill har vägen mellan tätorterna en låg standard, vilket bland annat bidragit till långa sträckor med mycket begränsad sikt och därmed ett fåtal omkörningsmöjligheter. 

– Förutom att det är en olycksdrabbad sträcka med många köer, har vägen även haft en stor andel tung trafik som påverkar boendemiljön negativt i dessa orter, med såväl buller och barriäreffekter, inflikar Ulf Carlsson, informatör på Trafikverket.

Timmertransporter

Den tunga trafiken i regionen där vägen löper igenom alstras inte minst av de många industrianläggningar som här finns etablerade, däribland Iggesund Paperboard, som är en av Europas ledande kartongproducenter. Iggesund har också varit särskilt drabbat av den gamla vägen eftersom anläggningen fört med sig en mängd timmertransporter till och från bruket.

Tidiga planer

Dåvarande Vägverket hade haft den nya E4-vägen i åtanke i många år, just på grund av de många tunga transporterna i området, men det var först 2004-2006 som verket genomförde en arbetsplan och 2007 togs beslut om att påbörja projektet E4 Hudiksvall. Det första spadtaget sattes i marken december 2007 med NCC som huvudentreprenör.

Gamla E4 leddes om

Mellan sommaren 2011 och invigningsdagen den 5 oktober, genomfördes de sista slutarbetena i projektet, på framförallt den södra delen av sträckan. Det har dels handlat om att montera räcken, viltstängsel, dels att utföra en del kompletteringsarbeten när det gäller skyltning. Man har även lagt det sista slitlagret asfalt från Njutånger ner till södra anslutningen, strax söder om Enånger, där den nya E4-vägen möter den gamla. För att underlätta ihopbyggandet av dessa vägavsnitt stängdes, från och med september, en del av gamla E4:an av och leddes om via väg 583.

650 miljoner

Projektet E4 Hudiksvall har kostat cirka 650 miljoner kr i 2007 års nivå att genomföra, varav notan för själva vägbygget, har hamnat på cirka 450 miljoner kr. Här ingår beläggning, broar, alla jord- och bergmassor som måste schaktas samt grundförstärkning. Resterande 200 miljoner kr har varit kostnader för bland annat projektering, mark, omdragning av ledningar och arkeologiska utgrävningar. Ett bidrag från Hudiksvalls kommun på 30 miljoner kronor innebär att den nya vägen till största del är fyrfältsväg. För att få en naturlig övergång till befintlig E4 har de två kilometrarna norr om trafikplats Hudiksvall södra byggts med tre körfält, så kallad 2+1 väg.

 

Fakta

E4 Hudiksvall

Längd: 24 km
Byggtid: 2008–2011
Jordschakt: ca 1 500 000 m3
Bergschakt: ca 450 000 m3
Vertikaldränering: ca 200 km
Vägräcken: ca 38 km
Viltstängsel: ca 55 km
Beläggning: ca 500 000 m2

 

Entreprenörer

Huvudentreprenör: NCC Construction AB
Underentreprenörer

Beläggning: NCC Roads AB
Schakt: Frölanders Entreprenad KB
Sprängning: Sprängarbeten i Söderhamn AB
Krossning: Dellenbygdens Kross AB
Projektering:
- Geoteknik WSP
- Brokonstruktion ELU Konsult
- Väg NCC Construction AB