It-infrastruktur baserad på fiberoptiska kablar är en framtidssäker infrastruktur. Tack vare kommunala insatser och stadsstöd, under slutet på 1990-talet och fram till 2005, finns det i Sverige en stomme av fiber som kan säkerställa konkurrenskraften och framtida marknads- och tjänsteutveckling. Med den tjänsteutveckling som sker och särskilt med hänsyn till den mobila utvecklingen är behovet större än någonsin att fortsätta utbyggnaden, särskilt i glesbygd men även i tätorter är en förtätning nödvändig.
PTS är skyldiga att agera, utifrån EU-reglering och svensk lag, och reglera en dominerande aktör på marknaden (TeliaSonera). PTS kan som självständig myndighet välja hur och vad man reglerar för att öka konkurrensen på marknaden. SSNf och SKL signalerade tidigt att konsekvenserna av prisregleringen inte var tillräckligt genomlysta. Därför gav vi konsult- och revisionsfirman Deloitte i uppdrag att undersöka följderna av prisregleringen. Rapporten är nu klar och den pekar på flera konsekvenser som måste hanteras av PTS och regeringen.
På SSNf har vi inte kunnat skaka av oss tanken att denna reglering är ett större hot för stadsnäten än för TeliaSonera. Att PTS vill tillförsäkra andra operatörer lägsta möjliga fiberpris är en bra ambition men det är inte alls säkert att konkurrensen ökar eller att slutkunden får lägre pris. Deloitte pekar tvärtemot på risken att den dominerande aktören kommer att gynnas av en prispress och konsolidering på marknaden.
PTS har varit djärva då de dels är bland de första i Europa som reglerar fibern, dels reglerar en marknad som är i en expansionsfas. PTS har också varit snabba med att bemöta rapporten och betonar sitt uppdrag från regeringen. Men rapporten handlar inte enbart om om PTS har gjort rätt eller fel, den pekar också på en efterfrågan om en större bredd i deras analys som inte bara speglar deras uppdragsgivares politiska motiv. Regeringen och Näringsdepartementet har här ett mycket stort ansvar att visa handling och vidga sitt perspektiv för att nå bredbandsmålen.
Det är allvarligt när investeringsviljan minskar. Vi har redan tagit del av det första beslutet. Stockholms stad stryper infrastrukturinvesteringarna för STOKAB pga prisregleringen. Det kan mycket väl bli starten på en rad beslut i olika kommuner och riskerar leda till en kraftig inbromsning av fiberutbyggnaden. Det skulle vara förödande för det bredbandsmål som regeringen har för 2020. SSNf anser att stadsnäten är en förutsättning för en fungerande marknad med ett bredare uppdrag än de rena kommersiella aktörerna. Redan i en rapport sommaren 2010 beskrev SSNf vikten av öppna nät och vi har också under hösten 2011 föreslagit Näringsdepartementet att utreda möjligheten att låta stadsnäten få motsvarande undantag som de kommunala elhandelsbolagen för att kunna agera som en del av marknaden.
Prisregleringen innebär att PTS räknar ut kostnaden för att bygga fiber men tillåter sedan endast att fiberbyggaren får ta ut en mindre del av det priset. Detta förutsätter, för en operatör, kostnadstäckning från annat är svartfiber, exempelvis kapacitetstjänster. Eftersom kommunala stadsnät är begränsade genom lag i sitt handlingsutrymme är detta något som gynnar en stor vertikalt integrerad aktör som TeliaSonera.
Det är också här SSNf, stadsnäten och kommunernas oro kommer in. Genom att prisreglera TeliaSoneras sätter PTS ett defactopris på marknaden som ligger under det faktiska priset för svartfiber. Under rådande förhållande är det nu svårt att få fonder och investmentbolag att investera i infrastrukturbolag och fiberregleringen riskerar att accentuera det. Dessutom riskerar stadsnät som tvingas sänka sina priser i konkurrens med TeliaSonera att stämmas, eftersom de som offentligt ägda stadsnät tar ett pris under självkostnad. Underprissättningen i sin tur leder till att värderingen av stadsnäten måste göras om, och sannolikt skrivas ned. Detta påverkar ägarnas ekonomi och ger därmed ekonomiskt sämre förutsättningar för sin verksamhet.
Regeringen har med sin digitala agenda lovvärda ambitioner på bredbandsområdet. År 2020 ska nio av tio hushåll ha tillgång till riktigt snabb bredbandsaccess. Svenska Stadsnätsföreningen stödjer helhjärtat regeringens ambitioner – utom på en punkt. Stadsnäten ska inte bara vara ett komplement på marknaden utan bör i stället vara en viktig del av marknaden. Deloittes konsekvensrapport av prisregleringen ger oss alla en inblick i vad som kan komma att hända om inget förändras och SSNf är bekymrade.
I dag finns stadsnät, öppna fibernät där olika leverantörer erbjuder sina tjänster, i mer än 60 % av landets kommuner. Stadsnäten står för nästan hälften av Sveriges fibernät och är en av förklaringarna till att Sverige i dag ligger i världstopp avseende bredbandstäckning. Stadsnäten har en viktig roll i förverkligandet av den digitala agendan, och vill aktivt bidra. Vi kan bidra till att konkurrensen upprätthålls på både infrastrukturnivå och på tjänstekonkurrensnivå. Vi kan bidra till att Sverige fibreras och vara en plattform där både stora och små tjänsteleverantörer konkurrerar med varandra i våra nät. Men vi måste få de rätta förutsättningarna.
Styrelsen för Svenska Stadsnätsföreningen (SSNf)