En speciell myndighet för yrkestrafikens frågor får låta vänta på sig – behovet måste utredas. Däremot ett bättre tillämpande av beställaransvaret för att få bukt på den oseriösa yrkestrafiken. Det beskedet gav infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd representanter från Sveriges Åkeriföretag vid ett informellt möte.
Det var i slutet av augusti som Sveriges Åkeriföretag, branschorganisation för 8000 av landets 10000 åkeriföretag, gjorde ett utspel om bildandet av ny myndighet som enligt tysk förebild enkom hanterar yrkestrafikens frågor. En dialog om frågan har också inletts med näringsdepartementet och ansvarige ministern för infrastrukturfrågor, Catharina Elmsäter-Svärd.
Vid ett möte på Stigs Center, en knutpunkt för utländsk lastbilstrafik, i Hisings-Backa i Göteborg, togs det andra steget i denna dialog.
Att frågan om yrkestrafiken är komplex, såväl var den hör hemma inom departement och myndigheter som sett till lagar och regler, konstaterade infrastrukturministern som åtminstone har delar av den på sitt bord.
– Behövs nya lagar – kanske inte – utan det är tillämpningen av dem. Det är det första steget. Nästa steg – kan man hitta en annan myndighet? Men det viktigaste är att man lyfter problematiken och att man kommer åt dem som är oseriösa, sa Catharina Elmsäter-Svärd.
Hon menade att följs bara de lagar och regler som finns, så har man kommit en bit på vägen för att stävja den olagliga yrkes- och cabotagetrafiken inom landets gränser. Även beställaransvaret lyftes fram av ministern. Där – om någonstans måste man börja.
Men det är inom detta område som problematiken ligger, påpekade Thomas Morell, regionchef vid Sveriges Åkeriföretag i Skaraborg och med ett tidigare förflutet som trafikinspektör vid Polisen.
– Brister man i sitt beställaransvar kan man få upp till ett års fängelse, men mig veterligen har ännu ingen fällts i domstol för detta, sa Thomas Morell och påpekade att man måste angripa hela kedjan. Då med enskilda fordonskontroller där man stoppar och även lagför förare och ekipage som bryter mot lagar och regler till att på samma sätt pröva beställarens, i regel en fraktförmedlande speditör, ansvar.
Johan Lindström, verkställande direktör i Sveriges Åkeriföretag, konstaterade att dialogen kring yrkestrafikens villkor hittills varit bra. Det finns inbyggd en komplexitet på grund av alla regelverk och lagar, men den ska inte hindra den seriösa och organiserade åkeribranschens krav på konkurrens på lika villkor.
– Sveriges Åkeriföretag menar att även vi i Sverige bör ha en samordnad övervakning och kontroll av åkeriverksamhet. Vi vill se en specialiserad myndighet med särskilt ansvar, eller att man hittar en funktion inom befintlig myndighet som får mandat att genomföra alla relevanta kontroller oavsett vem som idag sitter på kontrollbefogenheten.