Transportforum 2011 inleddes på onsdagsförmiddagen med välkomsttal av VTI:s generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. I sitt tal uttryckte han vissa farhågor för att det finns risker att den långsiktiga kunskapsförsörjningen inom transportforskningen på sikt kan vara hotad.
Bjelfvenstam pekade i sammanhanget bland annat på neddragningar av forskningsbeställningar som Trafikverket annonserat. Samtidigt målade han en optimistisk bild med möjligheter inför framtidens forskning inom branschen.
– Möjligheterna att utveckla transportforskningen så att den kommer till snabbare tillämpning och nytta i sektorn är givetvis en utmaning för oss alla. Det handlar om tätare dialog mellan finansiärer, brukare och forskare och kanske även om nya former för en sådan dialog. Det handlar om tydligare krav, bättre kunskapsspridning och hög kvalitet. Det handlar om kundorientering, omvärldskunskap och internationalisering, sade Jonas Bjelfvenstam.
I år samlar Transportforum strax över 1 800 deltagare. Jonas Bjelfvenstam välkomnade i sitt tal även speciellt Trafikverket som i år för första gången stod som värd för inledningssessionen.
På grund av ett inställt tåg och övriga trafikstörningar anlände infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd något försenad till konferensen. I sitt anförande under inledningen talade hon bland annat om hur hon ser på de utmaningar transportbranschen i stort står inför det kommande året.
Elmsäter-Svärd talade om sitt eget och regeringens fokus på att fånga upp och stämma av vilka prioriteringar som behöver göras inom transportområdet under året. Samarbete, kunskap och innovation bör vara ledord.
Infrastrukturministern gick sedan in mer konkret på de fyra transportslagen och vilka frågor som kan lyftas fram som särskilt viktiga för vart och ett av dem. För sjöfartens del pekade hon på vikten av att ytterligare staka ut vägen för att få näringen konkurrenskraftig. När det gäller luftfarten talade hon om organisationsmässiga frågor som behöver klargöras men lyfte också miljöfrågorna och nämnde Arlanda flygplats som ett gott exempel på att flyget kan göra och också gör mycket för att minska negativ miljöpåverkan. På vägsidan lyfte hon fram det fortsatt viktiga arbetet med säkerheten. Vad gäller järnvägen, som under vintern återigen stått i fokus när det gäller problem och störningar i framkomlighet, menade hon att man har en stor och övergripande fråga i hur man kan öka kapaciteten. Hon nämnde här sitt och regeringens arbete tillsammans med branschens aktörer att under vintern prioritera region för region vad som behöver göras.
– För vår del i regeringen handlar det nu om att lyfta blicken och lägga pusslet, sade Elmsäter-Svärd.