Malmbanan - en underhållsutmaning

Foto: Trafikverket

Malmbanan mellan Kiruna och Narvik är unik i sitt slag. Där kör man med tyngre last än standard, genom arktisk tundra långt norr om Polcirkeln. Mixen av kyla, snö och tunga transporter är en utmaning som kräver ett underhåll i världsklass.

Malmbanan är en järnvägslinje mellan Narvik och Luleå. Banan är världens nordligaste elektrifierade järnväg och är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den största aktören på banan är gruvbolaget LKAB som transporterar järnmalm och pellets från gruvorna i Kiruna och Gällivare till hamnarna.

Men de tunga transporterna kostar på för banan. Därför har Trafikverket projekt Malmbanan, slitage och utmattning, som syftar till att underhålla spåret så att det ska vara möjligt att trafikera banan utan onormalt slitage.

– Jag brukar säga att Malmbanan är vår formel 1-bana. Den är unik i Europa. Ingen annan kör så tungt och långt tåg som vi, berättar Matthias Asplund som är projektledare för Malmbaneprojekt och även doktorand i järnvägsunderhåll vid Luleå Tekniska Universitet.

I projektet finns, förutom kompetensen från Trafikverket, även representanter från gruvbolaget, teknikkonsultbolag, företag som tillverkar och slipar räl samt norska Jernbaneverket. I och med att Malmbanan är ensam i sitt slag blir projektgruppen något av ett laboratorium där till exempel olika typer av räl och rälslipningar kan testas.