Autolivs försäljning av aktiva säkerhetsprodukter har under 2014 uppgått till omkring 490 miljoner dollar, "i stort sett i nivå med koncernens försäljningsmål för 2015" på 0,5 miljarder dollar vilket sattes i slutet av 2011.
Det framgår av ett pressmeddelande med anledning av att bolagets vd och styrelseordförande Jan Carlson i dag ger ett flertal uppdateringar vid Deutsche Banks Global Auto Industry Conference, vid den pågående bilmässan i Detroit, USA.
Koncernen förbereder nu nästa generation av produkter för aktiv säkerhet och autonomkörning utöver sin nuvarande produktportfölj av kamera-, night vision- och radarsystem.
"I framtiden" kommer Autoliv att fortsätta erbjuda världsledande sensorprodukter, men också systemintegration för automatisering av framtidens bilar. Autoliv vill betona att man avser att vara en av de ledande systemleverantörerna inom aktiv säkerhet i utvecklingen mot automatiserad körning.
Leveranskapacitet 25 miljoner gasgeneratorer
Relaterat till "de aktuella kvalitetsproblemen hos en annan leverantör av krockkuddar" har bilsäkerhetsföretaget Autoliv överenskommelser med flera olika biltillverkare för en leveranskapacitet på totalt upp till 25 miljoner gasgenerator till krockkuddar för leverans under 2015 och 2016.
Koncernen för även diskussioner om leverans av "ytterligare miljontals" enheter. Autoliv bygger ut tillverkningskapaciteten så snabbt som möjligt för att möta den höga efterfrågan.
Mål att elektronikdivision ska omsätta 2 mdr USD till 2019
Autoliv fortsätter att kontinuerligt bygga upp sin verksamhet och kapacitet inom elektronik. Målsättningen är nu att den nya elektronikdivisionen år 2019 ska nå en omsättning på 2 miljarder dollar, varav aktiva säkerhetsprodukter väntas svara för omkring 1 miljard dollar.
Den nybildade elektronikdivisionen skapades i januari i år och inkluderar elektronikprodukter för både aktiv och passiv säkerhet.
(SIX News)