VTI har utrett fyrhjulingsolyckor

Antalet fyrhjulingar i den svenska trafiken ökar stadigt- likaså olyckorna där fordonen är inblandade. Foto: Flickr/Linnea
Antalet fyrhjulingar i den svenska trafiken ökar stadigt- likaså olyckorna där fordonen är inblandade. Foto: Flickr/Linnea

I takt med att fyrhjulingarna blir allt fler ökar också olyckorna. Ny forskning visar att de vanligaste orsakerna till olyckorna är rattonykterhet, bristande kunskap samt minderåriga förare.

Fyrhjulingarna ökar mer än vanliga motorcyklar och en uppskattning är att det idag finns omkring 100 000 fyrhjulingar. Antalet gör också att olyckorna  blir allt fler.

- Slutsatserna av studien pekar på tre områden- rattonykterhet, bristande kunskap samt minderårigas nyttjande av fyrhjulingar- där olika åtgärder måste sättas in för att antalet fyrhjulingsolyckor ska minska, säger Henriette Wallén Warner, forskare på VTI.

På Transportforum i Linköping presenterades en ny studie om fyrhjlingar där syftet är att öka kunskapen om var och hur fyrhjulingar framförs samt i vilken grad regler kring fyrhjulingar följs. På sikt hoppas man att denna kunskap ska kunna bidra till att föhindra samt lindra skadornas svårighetsgrad.

Stdien, som är finansierad av Länsförsäkringsbolagens forskningsfond, består av två olika delar, en analys av olycksdata och en intervjustudie. I den första delen analyserades polisens olycksmaterial från 51 fyrhjulingsolyckor där föraren skadades svårt. I den andra delen intervjuades sju fyrhjlingsförare som varit inblandade i olyckorna ovan samt 22 fyrhjulingsförare som inte varit inblandade i några allvarliga olyckor.