Infrastrukturminister Anna Johansson presenterade den 19 december ett tilläggsdirektiv till utredningen om järnvägens organisation. Syftet med direktivet är att se över hur staten kan ta ett mer samlat grepp om järnvägsunderhållet.
Därtill har regeringen beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att utreda och redogöra för alternativa former för organisering av underhållet av järnvägen samt att redogöra för utvecklingen och implementeringen av styrramverket för drift och underhåll av väg och järnväg.
- Den svenska järnvägen har en stor och betydelsefull roll i transportsystemet. Väl fungerande transporter med tåg är avgörande för att uppnå regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020, en ökad andel kvalificerad industriproduktion och minskad klimat- och miljöpåverkan. Därför valde regeringen i sin budget att satsa 1,24 miljarder extra per år på det eftersatta järnvägsunderhållet. Totalt handlar det om fem miljarder under mandatperioden. Dessvärre röstade alliansen och sverigedemokraterna emot den här satsningen och Trafikverket får nu bromsa planerade arbeten, säger Anna Johansson.
- Regeringen prioriterar järnvägen. Trots att vi nu inte får lägga den extra miljard på underhållet som vi avsåg, kan vi agera på andra sätt för att effektivisera underhållsarbetet. Med den avsikten ger regeringen utredningen om järnvägens organisation ett tilläggsdirektiv som ska se över hur staten kan ta ett samlat ansvar för järnvägsunderhållet, säger Anna Johansson.
Källa: Regeringskansliet