Transportstyrelsen ger nu LFV tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Tillståndet är det första i sitt slag och ger på sikt möjligheter att öka tillgängligheten till en flygplats samtidigt som flygsäkerheten behålls.
Granskningen inför beslutet har pågått parallellt med att den nya tekniken byggts upp och testats.
– I vårt uppdrag som myndighet ligger att främja en internationellt konkurrenskraftig svensk luftfart, att möjliggöra teknikutveckling och tillgänglighet samtidigt som vi behåller en hög flygsäkerhet. Det har varit utgångspunkten för vårt arbete med tillståndet för Örnsköldsvik, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Tillståndet, som är det första i sitt slag i världen gäller enbart fjärrstyrning av flygledartornet i Örnsköldsvik. Det krävs enskilda godkännanden för varje flygledartorn som ska fjärrstyras.
Idag finns inget specifikt regelverk för just fjärrstyrda flygledartorn, varken nationellt eller internationellt. Transportstyrelsens arbete har därför utgått från och tillämpat befintligt regelverk för bemannade flygledartorn. Däremot pågår arbete i en arbetsgrupp på EU-nivå som ska ta fram regler för fjärrstyrda torn, där Transportstyrelsen deltar. Genom att delta i EU-arbetet kan myndigheten bidra med kunskap från arbetet med godkännandet av Örnsköldsvik och medverka till framtagandet av ett regelverk som kan tillämpas i hela Europa.
Tillståndet gäller under vissa förutsättningar. Bland annat begränsas antalet flygrörelser och viss dokumentation ska upprättas samt utbildning av personalen slutföras innan driftsättning.
Fakta fjärrstyrda torn
Fjärrstyrda torn innebär att ett flygledartorn manövreras från en annan plats, oavsett avstånd.
Systemet använder ett antal kameror, ljud och andra sensorer för att ge en kontinuerlig, heltäckande bild av en flygplats. Denna information och data matas till en central (Remote Tower Center) där videon strömmas direkt till en styrenhet och projiceras på flera LCD-skärmar.
Flygledaren har kontroll över alla sensorer tillsammans med integrerade flygdata, flygplatsutrustning, elektroniska ”strippar” och andra hjälpmedel. Saab och LFV har tillsammans utvecklat tekniken bakom fjärrstyrda torn.