Europeiska plastsliprar presenterades

Dr. Frank Giesel, vd för företaget PAV.
Dr. Frank Giesel, vd för företaget PAV.
Plastslipers är 100 procent återvinningsbara.
Plastslipers är 100 procent återvinningsbara.

Vid årets Innotrans informerade Dr. Frank Giesel, vd för företaget PAV om järnvägssliprar som är gjorda av plast och redan patenterade med varumärket RPT. En grupp intresserade franska järnvägsingenjörer var närvarande vid presentationen.

Denna innovation är de första europeiska plastsliprarna med europeiska EBA-licens. Som material används endast plastavfall. Plastsliprarna, som innehåller rena fibrer, är cirka 15 procent tyngre än träsliprar, men de kan återvinnas utan några föroreningar som följd.

Frank Giesel berättade att produkten har en livslängd upp till 50 år och låga life-cycle-kostnader. Plastsliprar undergår exakt samma hanteringsteknik som träslipers. Plasten är lättare att skära och även miljövänligare än trä eftersom plastsliprar lämnar inget damm eller ger upphov till rök.

- Begagnade träsliprar innehåller oljerester och kemikalier. Därmed kan de inte heller återvinnas lika enkelt och billigt som plastsliprar, säger Giesel.

Plastsliprar bränner inte heller på grund av fibrernas sammansättning. Plastsliprar är resistenta mot kemikalier och miljöfaktorer och våra är mer prisvärda än de plastsliprar som man kan hitta utanför Europa, betonade Frank Giesel.

RPT-plastsliprar är 100 % återvinningsbara. RPT:s produktion kräver inte några fossila eller förnybara resurser. Produkten, som är lätt att såga, lämnar endast ett litet CO2 fotavtryck. Plastsliprar bidrar till minskning av buller.

Företaget PAV, som har en testanläggning i Leipzig, Tyskland, verifierar att alla testresultat har varit framgångsrika.

En järnvägssliper, eller syll, är en balk som dels fördelar järnvägsspårets last över banvallen och dels, tillsammans med rälsbefästning och räler, bildar en styv "spårpanel" som säkerställer spårvidden och hindrar en solkurva. Gäller även tunnelbanor och spårvägar. Ordet är lånat från det engelska sleeper = vilare. I USA kallas de för tie.

På broar och tunnlar har man börjat eliminera sliprar och tung ballast genom att gjuta in befästningarna direkt i brobanorna eller tunnelrören.