Den senaste upplagan av Lufthansa Groups hållbarhetsrapport Balance menar att koncernen ligger i framkant när det gäller ansvarsfull mobilitet. Årets rapport visar bland annat hur Lufthansa arbetar med att reducera flygbuller.
Bolaget har under 15 års tid varit medlem i forskningsgruppen ”Quiet Traffic”. Initiativet drivs av German Aerospace Center, och omfattar bland annat forskning kring vad som orsakar buller, samt hur det kan minskas.
Kay Kratky, styrelsemedlem i Lufthansa German Airlines, presenterade rapporten på en presskonferens tillsammans med partnern Fraport.
– Genom vår nya flotta och vårt engagemang inom området för bullerforskning bidrar våra flygplan till att minska effekterna på de som bor nära flygplatser, sade Kay Kratky.
Investeringar i tystare och mer effektiva flygplan utgör en viktig del i arbetet med att reducera buller. Lufthansa genomför just nu den största förnyelsen av flygplansflottan i koncernens historia. Beställningen av 59 flygplan av modellerna Boeing 777-9X och Airbus A350-900 i september 2013 innebär investeringar i den senaste tekniken samtidigt som man även tar hänsyn till miljön samt till de personer som bor i anslutning till flygplatser. De nya flygplanen kommer vara utrustade med bullerreducerande motorer som ska kunna minska bullret med 30 procent jämfört med dagens flygplan. De 100 flygplan av modellen A320neo, som koncernen beställde i mars 2011 och mars 2013, ska kunna halvera bullerpåverkan vid start och landning.
Lufthansa investerar även i bullerdämpande teknik i de äldre flygplanen. I februari 2014 blev Lufthansa det första flygbolaget i världen att få en Airbus A320 utrustad med vortexgeneratorer, vilket innebär att flottans befintliga och nya versioner av A320 blir märkbart tystare. Mätningar visar att vortexgeneratorerna reducerar det totala bullret vid landning med upp till fyra decibel.
Lufthansa Group förbrukar även mindre flygfotogen. Under 2013 låg den genomsnittliga förbrukningen av flygfotogen på 3,91 liter per passagerare per 100 kilometer, vilket motsvarar en minskning på 3,8 procent jämfört med föregående år.
För andra året i följd har även den absoluta bränsleförbrukningen minskat. Under 2013 förbrukade koncernen 114 152 ton mindre bränsle jämfört med tidigare år, vilket innebär att mer än 350 000 ton mindre koldioxid har släppts ut i atmosfären. De 59 nyligen beställda flygplanen av modellerna Boeing 777-9X och Airbus A350-900 kommer endast förbruka i genomsnitt 2,9 liter flygfotogen per passagerare per 100 kilometer.