Förlust för Com Hem

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

Com Hem redovisar ett underliggande ebitda-resultat, det vill säga före nedskrivningar, exklusive engångsposter och operativa valutakursvinster/-förluster, på 566 miljoner kronor (547) för det andra kvartalet (547).

Nettoomsättningen hamnade på 1.198 miljoner kronor (1.108).

Rörelseresultatet blev 60 miljoner kronor (182).

Com Hems resultat efter skatt blev -718 miljoner kronor (-279), belastat av engångskostnader om 680 miljoner kronor hänförliga till börsnoteringen samt refinansiering av bank- och obligationslån.

Resultatet per aktie uppgick till -6:53 kronor (-2:79).

Com Hem vände under det andra kvartalet den negativa utvecklingen för antalet digital-tv-abonnemang till en positiv tillväxt om 4.000 abonnemang sekventiellt till 599.000 per den 30 juni.

Det framgår av delårsrapporten.

"Ökningen kan främst hänföras till ökad försäljning av Com Hems digital-tv tjänster där Tivo-tjänsten har stärkt bolagets digital-tv-erbjudande", skriver Com Hem.

Sedan bolagets Tivo-tjänst lanserades har cirka 103.000 digital-tv-kunder tecknat ett Tivo-abonnemang, vilket motsvarar en andel på 17,1 procent av Com Hems totala antal digital-tv-abonnenter.

"Vi har med framgång vänt utvecklingen inom digital-tv och visar nu tillväxt i antal digital-tv-abonnenter och passerat milstolpen 100.000 Tivo-kunder", skriver vd Anders Nilsson.

(Nyhetsbyrån Direkt)