Tele2 säljer Tele2 i Norge till Telia Sonera för 5,1 miljarder kronor på skuldfri basis, och räknar med en reavinst på omkring 2 miljarder på affären.
Bakgrunden är att Tele2 i fjol misslyckades med att få nya frekvenser i Norge.
Tele2 flaggade redan i mars för en försäljning av den norska verksamheten. I december i fjol kom ett stort bakslag för Tele2 i och med att bolaget inte fick några nya frekvenser tilldelade av Norges post- och telestyrelse.
Efter det "katastrofala resultatet" i auktionen hade det varit svårt att driva den norska verksamheten vidare, enligt Tele2:s vd Mats Granryd.
-Vi kan inte fortsätta köra en bil utan däck, säger han vid en telefonkonferens.
Affären genererar en realisationsvinst på omkring 2 miljarder kronor för Tele2 när den har slutförts. Affären är villkorad av godkännande från norska konkurrensmyndigheten, vilket de båda företagen hoppas på senast under första kvartalet 2015.
-Jag vill inte spekulera, men vi är säkra på att det här är en affär som vi kan stänga, annars hade vi inte gått ut med den, säger Telia Soneras vd Johan Dennelind vid en annan telefonkonferens.
Enligt Mats Granryd innebär försäljningen att företaget fått "god avkastning" på det man investerat i Norge.
-Det skapar bra värde för våra aktieägare, säger han vid en telefonkonferens.
Telia Sonera skriver i ett pressmeddelande att bolaget har åtagit sig att nå 98 procent av Norges befolkning till år 2016 med 4G-täckning. Det är två år tidigare än vad som krävs. Affären ökar Telia Soneras marknadsandel inom mobiltelefoni i Norge från cirka 23 till 40 procent, medan antalet mobilabonnemang ökar med till 2,7 miljoner från 1,6 miljoner.
-Det här är en del i vårt arbete med att stärka nätverksanslutningarna på våra nordiska och baltiska marknader. Det här är en bra affär, tycker vi, för de norska internetkunderna och för samhället, och kommer att ge oss möjlighet att leverera bättre internettjänster till fler snabbare, säger Dennelind.
Samgåendet innebär kostnader för Telia på cirka 250 till 450 miljoner kronor, medan investeringar för att hantera ökad trafik uppskattas till 350 miljoner kronor. Kostnadssynergierna förväntas bli minst 800 miljoner kronor per år från 2016, skriver Telia Sonera, som ser synergier redan från 2015.
Tele2 ska nu fokusera på tre marknader: Sverige, Nederländerna och Kazakstan, berättar Mats Granryd.
(TT)