Facken jublar efter tågavtal

Foto: sxc.hu

En rad fack och LO firar efter avtalet i tågkonflikten, som ser ut att ge fler heltider och färre timanställningar.

- Många kvinnodominerade fack spetsar sina öron, säger LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson.

Seko talar om "en historisk seger". Konflikten har framförallt gällt hur tågföretagen får bemanna med timanställda.

Uppgörelsen innebär inga begränsningar av timanställningarna - däremot ett rejält lönepåslag för den gruppen, vilket i praktiken gör det olönsamt att inte fastanställa personalen, enligt Seko.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tror att det lokala avtalet, som gäller att 90 procent av arbetet på just Öresundstågen ska utföras av heltidsanställd personal, kommer att inspirera.

- Många fackförbund kommer nog vilja ha ett sådant avtal, inte minst inom kvinnodominerade branscher inom handels, kommunal och hotell och restaurang. En begränsning av deltider till fem procent - och att bara ha fem procents timanställda - skulle innebära en enorm framgång, säger Thorwaldsson.

- Många kvinnodominerade fack spetsar sina öron, vi tackar Seko och vi lär oss.

Arbetsgivarorganisationen Almega gick med på medlarnas bud då Seko droppat sina ursprungliga krav på bestämmanderätt i företagen, enligt Beata Hammarskiöld, förhandlare på Almega.

Seko fick i Veolia ett eget tak på fem procent tim- eller visstidsanställda, under förutsättning att det lokala facket tillåter avsteg från kollektivavtalet som gör att det går att skapa heltidstjänster.

- Det var arbetsgivarens alternativ, vad vi vill ha är möjlighet att förlägga heltid. Här fick man ju det och det tycker vi är en viktig signal, säger hon.

En högre kostnad för timanställda är att föredra framför ett fast tak, enligt Hammarskiöld.

- Det är ett incitament att ha så lite (timanställda) som möjligt, men arbetsgivaren har fortfarande möjlighet i trängda lägen att kunna lösa en situation med en timanställning.

Almega är däremot missnöjt med modellen.

- Det är arbetsgivaren som möter sina anställda dagligen och det kommer att bli en stor besvikelse och svekkänsla för att du som 60-åring med 40 års erfarenhet och skicklighet i ditt yrke får lägre lön än en 19-åring som aldrig har jobbat förut.

Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv, tror att avtalet kommer att ha begränsad effekt.

- Vi kan dra en parallell till när företagen för flexibilitetens skull har bemanningsanställda. Det är också dyrare, men man gör det ändå om det är ett viktigt positivt bidrag till att klara flexibiliteten på ett bättre sätt.

Enligt Ågren är det svårt att säga vilken av parterna som vunnit.

- Vi känner oss som vinnare därför att vi har lyckats avvisa ett väldigt hårt drivet krav på fackligt veto.

Konflikten startade då Veolia varslade 250 ombordanställda på Öresundstågen om uppsägning för att kunna lägga om arbetstider och schema. När bolaget vann upphandlingen av Öresundstågen i höstas lovade man bättre kvalitet och punktlighet - men till tio procents lägre kostnad.

- Det måste finnas andra kvalitéer än pris i upphandlingar. Även grundkrav för vad som ska gälla de anställda behövs. Här hade man ingen koll på att Veolia skulle ta ut kostnaden för upphandlingen på personalen, kommenterar Thorwaldsson.

Enligt Skånetrafiken, ett av flera länstrafikbolag bakom upphandlingen, gjordes upphandlingen enligt konstens alla regler.

TT: Ser man inte en risk för att upphandlingar skapar en prispress som i sin tur drabbar operatörers personal?

- Jag har inte själv suttit med i den här tågupphandlingen, men generellt kan jag säga att vi tittar på både pris och kvalité. Så jag ser ingen koppling där emellan, säger affärsområdeschef Maria Holmgren.

(TT)