BK-dagen samlar bergbranschen

Den svenska gruvnäringen är en viktig aktör inom den svenska bergbranschen och flera föredrag på BK-dagen handlar just om gruvindustrin. Foto: Boliden
Den svenska gruvnäringen är en viktig aktör inom den svenska bergbranschen och flera föredrag på BK-dagen handlar just om gruvindustrin. Foto: Boliden
Visionsbild över tågstationen West Kowloon i Hong Kong. Just nu byggs en höghastighetsbana som ska förbinda staden Guangzhou och Shenzhen i Kina.
Visionsbild över tågstationen West Kowloon i Hong Kong. Just nu byggs en höghastighetsbana som ska förbinda staden Guangzhou och Shenzhen i Kina.

Nu är det dags för bergbranschen att åter stråla samman. Då äger Bergsprängningskommitténs årliga diskussionsmöte, eller BK-dagen, som arrangemanget ofta kallas, traditionsenligt rum på Stockholmsmässan.

BK Bergsprängningskommittén är en ideell sammanslutning av företag som arbetar med projektering, byggande och drift av berganläggningar och gruvor och tillverkare av maskiner och utrustningar för branschen. Huvudsyftet är att medverka till erfarenhetsutbyte mellan BK:s huvudmän och därigenom ge impulser till fortsatt forskning och utveckling i branschen. BKs uppgift är också att företräda huvudmännens intressen i en utåtriktad informationsverksamhet vis-à-vis myndigheter, organisationer, allmänhet och media.

BKs 59: e diskussionsmöte kommer att inledas med att BKs ordförande, Örjan Wolff äntrar podiet och han kommer här bland annat att informera om Kommitténs verksamhet och presentera en aktuell konjunkturöversikt för branschen. Han får uppbackning av Tomas From, från SveMin, en branschförening för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige. Tomas ger en aktuell lägesrapport från gruvindustrin. Gruvnäringen har just nu stora rekryteringsbehov och lämpligt nog kommer Mikael Hermansson från Bergutbildarna att informera om nya utbildningsvägar inom branschen.

Därefter fortsätter BK-dagen med ytterligare ett femtontal föredrag på vitt skilda teman, men alla med en koppling till BK:s verksamhetsområde. Här presenteras ett urval av dessa:

Bergbygg under Värtanverket, en utmaning

Per Hogård ÅF Infrastructure, Magnus Gunnarsson Strabag AB

Fortum Värme bygger nu för en övergång från fossila bränslen till biobränsle för Värtaverket i Hjorthagen som idag levererar fjärrvärme och el till en stor del av Stockholm. Under hösten 2016 kommer man att övergå till eldning med flis i det nya kraftvärmeverket KVV8. Detta kräver en ny panna, modifiering av befintlig anläggning samt nya utrymmen för transport och lagring av bränslet. Under mark är man i slutfasen på bergarbetena och har byggt ca 1 km nya tunnlar för transportband, processutrustning och installationer.

Kompletterande schakter och bergförstärkning i befintlig bergrum har också utförts.

Offshoring av konsultuppdrag, den nya trenden

Henrik Öhrnell, ÅF Infrastructure AB

Att arbeta i en internationell miljö har länge varit en tradition för svenska entreprenadföretag. Oljelager och vattenkraftanläggningar har varit en paradgren för svenska ingenjörer. Den svenska ingenjörskompetensen var eftertrakta och den internationella marknaden var stor. Under de senaste årtiondena har denna trend svängt beroende på att utlandsmarknaden av olika skäl har krympt medan den svenska marknaden varit relativt stabil. De svenska entreprenörerna har fått se att konkurrensen på hemmamarknaden hårdnat. Svenska företag i konsultbranschen har däremot kunnat arbeta relativt ohotade på den svenska marknaden. Trenden för konsulterna har varit att etablera samarbeten med företag utomlands, förvärvat utländska företag eller t.o.m förvärvats av utländska företag. Företagens mål har oftast varit att växa och/eller utöka sin marknad.

Den nya trenden är att svenska konsultföretag samarbetar med utländska företag i Sverige åt svenska beställare. Mest markant har detta troligen varit i projektet E4 Förbifart Stockholm där ÅF bildade ett konsortium med den amerikanska konsultjätten URS.

Mobil krossning under jord vid tunnelbyggandet av YRL High speed Railway – förbindelsen mellan Hong Kong Island to Mainland China

Peter Delbrant, Jörgen Liljekvist, Sandvik AB

Hongkong delen av Guangzhou - Shenzhen - Hong Kong Express Rail Link ( Express Rail Link , XRL ) är en höghastighetslinje som förbinder Hongkong med Panyu , Guangzhou och Guangdong i norr. Denna linje består av 26km i tunnel och en ändstation station i West Kowloon. Viktiga aspekter i projektet var att minimera konstruktionsarbetet runt projektet så att påverkan på den befintliga infrastrukturen blev minimal, men även att ta hänsyn till det lokala samhället och miljöpåverkan på detta.

Med dessa krav på minsta möjliga påverkan på samhället, valde man en standard (diesel)-elektrisk larvburen mobilkross för att enkelt kunna hantera krossningen under jord. En annan fördel med att välja ett standard verk var att man kom igång snabbt med själva krossningen och när projektet sedan är avslutat tar man det redan kompletta krossverket lätt med sig till andra väntande projekt.

Ständig förbättring i arbetsmiljön och informationsflödet för våra tunnelbyggare

Johan Jonsson, Rolf Elsrud, Atlas CopcoRock Drills AB

Utvecklingen drivs ständigt framåt, oftast baserat på erfarenheterna från vårt folk som arbetar ute i tunnlarna. Tidigare var mycket, speciellt automatiken, styrd av parametrar från planeringskontoret. Informationen fram till borraren, som satt med den konkreta uppgiften att borra en salva så nära den tänkta designen som möjligt, var knapphändig och statisk. T ex var automatisk borrning hårt styrd med teoretiska sekvenser bestämda på kontoret. Acceptansen hos borrarna lät helt naturligt vänta på sig. Tack och lov händer det mycket på området och borrarens möjligheter att få korrekt information och att påverka borrning, även under automatik, har väsentligt ökat.

Med den oberoende standarden IREDES 1.3 kan planeringsunderlaget överföras från CAD system ända ut till borriggarna. IREDES 1.3 formatet tillåter att tunnel linjer, konturer, borrplaner och navigeringsinformation packas strukturerat för ett större antal tunnelrör och överförs till borriggarna. I borriggen får då borraren tillgång till den senaste uppdaterade designen för hela eller delar av tunnelkomplexet. Informationen är preparerad för borrningen och den efterkommande sprängningen. Designen presenteras alltså grafiskt för borraren inför borrningen.

Luftutbytesstationer i Förbifart Stockholm – från systemhandling till bygghandling

Nils Outters, Mattias Roslin, Trafikverket, Förbiart Stockholm

Förbifart Stockholm är en drygt 21 km lång led från Kungens Kurva till Häggvik som går ca 18 km i tunnel. Den består av två tunnelrör med tre körfält i vardera riktning. Trafikprognosen för 2035 visar att 140 000 fordon kommer att passera tunnlarna varje dygn. För tunnelventilation planeras tre platser längs anläggningen där luften byts ut i tunnlarna: två på Lovö och en i Vinsta. På varje plats behövs luftschakt för ut- och inluft, en sk luftutbytesstation, i bägge tunnelrören vilket totalt ger fyra anläggningar per plats. De ligger mellan 50 m och 100 m under markytan.

I systemhandlingar bestod en luftutbytestation av tre parallella fläktrum i kontakt med markytan via tre lutande bergschakt med diameter av 5,5 m.

Tidigt i detaljprojekteringen slogs dessa tre fläktrum ihop till ett enda bergrum som var en mer effektiv lösning.

Första etappen för KUJ 1365 är i drift

Hans Engberg, LKAB

Etapp ett av KUJ 1365 är nu i full drift. Driftöverlämnandet skedde i april 2013 och i augusti samma år hade den första miljonen ton transporterats, krossats och uppfordrats i anläggningarna! Ett av Sveriges största industriprojekt är nu delvis i hamn och det kan konstateras att kraven avseende tid, funktion och ekonomi innehölls! 9,5 Mdr (av 12,4) kommer att ha investerats intill utgången av 2013. Idrifttagningen av etapp två pågår och i april 2014 beräknas den tas i drift.