Högsta möjliga säkerhetsnivå i Norra Länken

Karta över Norra länkens sträckning i norra Stockholm. Karta: Trafikverket
Karta över Norra länkens sträckning i norra Stockholm. Karta: Trafikverket
Tor Thomassen, Trafikverkets projektledare för de tekniska installationerna i Norra länken. Foto: Mikael Ullén.
Tor Thomassen, Trafikverkets projektledare för de tekniska installationerna i Norra länken. Foto: Mikael Ullén.

Arbetet med Norra länken, som sträcker sig mellan Tomteboda och Värtan samt ansluter till E4 mot Uppsala vid Norrtull och Roslagsvägen vid Frescati, är i princip färdigställt. 70 procent av Norra Länken invigs vintern 2014. De övriga 30 procenten, som bland annat omfattar intunnling av E4/E20 vid Norra stationsområdet inför bygget av Hagastaden och nya rampbroar i anslutning till Essingeleden pågår.

Arbetet med de tekniska installationerna på Norra länken, är i princip färdigställt. För närvarande kvarstår endast slutfasen i installationen av tunnelns brandskyddsutrustning.  Ett övergripande syfte med tunnelns tekniska installationer är att bidra till en hög utrymningssäkerhet. Brandsäkerhet är förstås en fråga som hamnar högt på dagordningen i samband med ett tunnelbygge. I Norra Länken finns flera säkerhetssystem som aktiveras om fordon skulle börja brinna i tunneln.

– Vi har installerat en teknisk lösning som bygger på att övervakningskamerorna har programmerats med funktioner som kan detektera rökutveckling.  Kamerorna kompletterar den stora branddetektorkabeln i taket och systemet indikerar så snart någon använder någon av de handbrandsläckare som finns utplacerade med intervaller på 150 meter, bredvid utrymningsvägarna. Kamerorna indikerar också så snart någon vidrör handtaget till utrymningsvägarna, säger Tor Thomassen, Trafikverkets projektledare för de tekniska installationerna i Norra Länken.

Ventilationssystemet anpassas efter trafikmängden

Norra Länkens ventilationssystem bidrar till en god luftkvalitet i tunneln. Den friska luften som tillförs via infarterna kompletteras med två tilluftsschakt och tre frånluftsschakt, som säkerställer att tunnelluften ständigt cirkulerar. Fläktarna i tunneln är automatiserade och styrs av ett avancerat mätsystem som registrerar föroreningshalter, sikt och lufthastighet. I tidigare tunnlar som Trafikverket byggt finns axialfläktar, stora fläktstationer. I Norra Länken har man istället valt att montera traditionella tunnelfläktar, vars funktion är densamma som de mer storskaliga axialfläktarna.

– Ventilationen kan regleras utifrån hur många fordon som befinner sig i tunneln. Om våra mätvärden tyder på en hög belastning av bilar och höga emissioner ökar vi styrkan i ventilationen, säger Tor Thomassen.

Första tunneln med fast brandbekämpningssystem

– Styrkan i Norra Länkens tekniska installationer är den övergripande systemarkitekturen och samverkan mellan olika lösningar. Vi har tagit med oss många erfarenheter från arbetet med Södra Länken, vilket gjort att installationsarbetet har flutit på riktigt bra. Norra Länken är vårt första tunnelprojekt som utrustas med ett fast brandbekämpningssystem, säger Tor Thomassen.

Fördelen med ett fast brandbekämpningssystem är att det kan underlätta omständigheterna i samband med större olyckor, exempelvis bränder som överstiger 30 megawatt, då kan sprinklersystemet bidra till att dämpa effekterna av branden. I Norra Länken finns ett tjugotal teknikutrymmen som har försetts med ventilation, belysning och elförsörjning.  Tunneln har också ett VA-system som hanterar vattenläckage pc spill i samband med olyckor. Anläggningen distribuerar dessutom 36 kilovolt kraftmatning. Samtliga tekniska system övervakas via ett styr- och övervakningssystem, som paketerar och presenterar statistik och indikatorer från alla de tekniksystem som används i tunneln. Samtliga styr- och säkerhetssystem strömförsörjs från batterier och fungerar även vid strömavbrott. När trafiken släpps på i Norra Länken systemet bemannas tunnelns ledningscentral dygnet runt. Där kan personalen snabbt avgöra orsakerna bakom en indikation från ett larmsystem och därefter avgöra hur man ska agera på larmet.