Flygplatschefen för Berlin – Brandenburg, Hartmut Mehdorn, meddelade i början januari att det var nödvändigt att genomföra ett antal drifttester och testflygningar på Berlins framtida internationella storflygplats. Testerna har nu plötsligt avbrutits och orsaken till detta är enligt Mehdorn bristande stöd.
Mehdorn ville genomföra en serie av drifttester med upp till sex flygningar med flygbolaget Germania vid flygplatsens norra terminal. Enligt Mehdorn skulle även terminalens viktigaste driftsystem och tekniska processer testas grundligt. För detta behövde han ett godkännande av flygplatsens styrelse. Vilket han tydligen ännu inte har fått.
Samtidigt avskedade Mehdorn sin chefplanerare, Regina Töpfer. Enligt uppgifter i tysk media verkar den nya flygplatsen ”ha blivit för liten för framtida behov”.
Strax innan meddelade flygplatsföretaget Berlin - Brandenburg att det avser att fortsätta driften på den tidigare flygplatsen Schönefeld, som ligger direkt norr om den nya flygplatsen. Företaget planerar att använda Schönefeld efter Berlin - Brandenburgs öppnande, som flygplats för lågprisbolag.
I skrivande stund finns inga tillförlitliga uppgifter om när den nya flygplatsen kommer att öppnas. Enligt senaste uppgifter skulle detta ha skett i år, men det kan också dröja ytterligare ett par år. De totala kostnaderna förväntas att stiga under tiden till mellan 6 och 7 miljarder euro.