Ny tågdepå i Uleåborg tas i drift vid årsskiftet

Foto: VR-press/Jussi Kivi

VR:s nya depå i Uleåborg kommer i fortsättningen att fungera som bas för tågtrafiken i Norra Finland. Den moderna depån gör kvaliteten på underhållet bättre och snabbare och gör därmed även tågtrafiken punktligare.

Under vintern går det att smälta bort snö och is från tågen i den nya depån i Uleåborg. Det går också att underhålla och reparera Pendolino- och InterCity-tåg i depån. Dessutom flyttar underhållet av Norra Finlands blåa regionaltåg till Uleåborg från Åbo.

– Behovet av underhåll kommer att öka i Norra Finland. Tågtrafiken till Uleåborg växer när grundförbättringen av Österbottenbanan är klar. Sträckan Helsingfors–Uleåborg kommer att vara Pendolino-tågens huvudförbindelse, berättar VR Groups verkställande direktör Mikael Aro.

Personalen kommer att kunna arbeta i moderna utrymmen, där man i fortsättningen även kommer att sköta om det så kallade operationsunderhållet: städa tågen, fylla på vattentankarna, tömma avloppstankarna och fylla på cateringutbudet.

Byggandet av den nya depån i Uleåborg inleddes i juni 2012. Helheten omfattar tåg-, service- och körhallar med en sammanlagd yta på cirka 17 500 kvadratmeter. De nya utrymmena är dimensionerade för allt som allt 300 arbetstagare.

– Kostnaderna för bygget var cirka 50 miljoner euro. Det är möjligt att göra så stora investeringar som depåprojektet i Uleåborg tack vare VR:s reformer och förbättrade lönsamhet, konstaterar Mikael Aro.

I depåprojektet har man också beaktat miljöperspektiven i stor omfattning. Man använder energieffektiv led- belysning i lokalerna. Dessutom återvinner man vatten när man tinar upp tågen och använder förnybar jordvärme för att värma upp depån.

Källa: Järnvägsbolaget VR i Finland