SAS säljer 10 procent av sin marktjänst till Swissport. Affären har liten påverkan på SAS-koncernens lönsamhet och likviditet, enligt ett pressmeddelande.
Att sälja marktjänsten har stått på SAS att-göra-lista sedan krisprogrammet lades fram förra året. En avsiktsförklaring mellan SAS och Swissport ingicks i våras.
Affären går igenom den första november, och omfattar bolagen i Sverige, Norge och Danmark.
Avsiktsförklaringen från i våras skulle bana väg för en komplett försäljning eller outsourcing av marktjänsten till Swissport. Nu meddelar bolagen att fortsatta förhandlingar dröjer till dess att Swissport genomfört sitt köp av Servisair.
Någon gång nästa år räknar SAS vd Rickard Gustafson med att försäljningen av hela Ground Handling, marktjänsten, ska bli klar. Att försäljningen dröjer bekymrar inte Gustafson alls.
TT: Påverkar det här SAS finanser på något vis?
- Vi har aldrig räknat med att den här affären ska vara en viktig del av den finansiella besparing som vi har annonserat i samband med vårt omställningsprogram. Det här är mer till för att vi ska bli mer flexibla genom att växla fasta kostnader till rörliga kostnader, säger Gustafson.
Han vill inte säga något om priset för de tio procenten som SAS nu säljer till Swissport. Förhandlingarna fortsätter.
- Jag räknar med att vi kommer att gå in i ganska intensiva diskussioner på nytt med dem hösten 2014, säger Gustafson.
(TT)