Metz får nytt BRT-system

Foto: Mettis
Foto: Mettis
Foto: Mettis
Foto: Mettis

Staden Metz i norra Frankrike har nu invigt sitt nya BRT-system Mettis. Storsatsningen innebär att det var två linjer som öppnades när Metz satsar på busstrafik i stället för spårtrafik, skriver Bussmagasinet.

Nästan hela linjesträckningen, 86 procent, körs i på egna vägar eller i helt reserverade körfält. För att hindra att biltrafiken stjäl plats i bussfälten så är körfälten fysiskt skilda ifrån övrig trafik. Tack vare de avskilda körfälten så kan busslinjerna hålla en hög hastighet mellan hållplatserna.

I BRT-satsningen så har Metz beställt 27 ExquiCity dieselhybrider. Bussarna är 23,8 meter långa, 3,3 meter höga dubbelledade hybrider.

Metz räknar med omkring 36 000 resor om dagen i Mettis-systemet. Mängden resor gjorde att ett BRT-system ansågs vara betydligt mer ekonomiskt än en spårväg.