Trafikflödena mäts i 3D

Ny svensk teknik testas just nu i Drammen i Norge i samarbete med den norska myndigheten Statens Vegvesen. Tekniken går ut på att räkna fotgängare, cyklister och fordonstrafik. Syftet med trafikmätningarna är att inventera trafikflödena och framför allt att se hur fotgängare påverkas av olika åtgärder. Lösningen som testas i Drammen är utvecklad av Göteborgsföretaget Viscando och bygger på bildanalys i 3D, vilket gör att man kan räkna alla trafikslag på en plats med en och samma utrustning.

Amritpal Singh, som är VD för Viscando, säger i ett pressmeddelande att mättekniken i sig är mycket intressant och lovande, men framhåller att det viktiga är att resultatet kan användas för att analysera trafiksituationer på ett nytt sätt:

- Trafikmätning handlar ofta om att räkna och registrera ganska enkel data, att räkna hur många passager man har av olika trafikslag i den ena eller andra riktningen. Vi tar det lite längre än så. Genom att vår lösning "ser" vad som händer i exempelvis en korsning där både bilar, fotgängare och cyklister rör sig kan vi erbjuda nya möjligheter till analys av den kompletta trafiksituationen.

Viscandos system bygger på stereoskopiskt seende som gör det möjligt att göra en tredimensionell analys av hela trafiksituationen på en plats. Systemet kan med hjälp av sina två kameror täcka flera mätzoner. Varje mätzon täcker en yta, och inte bara en linje, vilket gör att man t.ex. kan detektera fotgängare och cyklister även om de inte de går eller cyklar där det är avsett.

Utöver den grundläggande detekteringen av antal och typ av trafikslag har Viscandos lösning potentialen att ge svar på hur trafikanterna beter sig i olika situationer. Amritpal Singh ger några exempel: 

- Vilken hastighet håller bilar inför ett övergångsställe där gångtrafikanter väntar? Hur många använder inte övergångsstället och var går de över istället? Hur ofta lämnar fordon företräde? Hur ofta uppstår det konfliktsituationer i en korsning? Ju mer information som samlas in, desto större krav ställs det förstås på att den är lätt tillgänglig och enkel att analysera. All trafikdata skickas därför till molntjänsten Infracontrol Online där den presenteras och kan analyseras vidare.