Scanias nya lastbil avtäckt i Jönköping

 Foto: Elmia AB/Anna Hållams
Foto: Elmia AB/Anna Hållams

Det rådde fullt högtryck när skynket föll för Scanias nästa lastbilsgeneration under bolagets publika premiärvisning på Elmia Lastbil. För första gången på 21 år presenterade Scania en helt ny bil. En bil som är resultatet av tio års utvecklingsarbete och projektkostnader på runt 20 miljarder kronor.

Massor med mässbesökare och utställare var samlade för att se när duken föll och den nya lastbilen blev offentlig. Avtäckningen skedde i dubbla upplagor. En ute och en inne, men märk väl; båda var synkroniserade och skedde exakt samtidigt. Att förlägga detta unika ögonblick på Elmia visade sig vara en fullträff.

– Vi känner en stor stolthet att vi får vara här, att vi får vara i Sverige och att vi dagen efter världslanseringen kan visa att Sverige verkligen är hemmamarknaden för Scania. Det är jätteviktigt för oss, intygar företagets svenska kommunikationschef Peter Kaméus, som menar att lanseringen tar koncernen in i en ny tidsera.
– Tekniskt är det enormt. Det är en helt ny plattform. Även om det delvis ser ut som förut, vilket är en styrka eftersom det signalerar Scania, är allting ändrat. Går du in i bilen och tittar på förarplatsen är den flyttad lite till vänster och framåt, allt för att ge föraren bättre utrymme och känsla. Vi har också fått starkare kvalitet i inredningen. Vi har fått en dörr som är enorm att stänga – bara en sådan sak! – och det är ett plant hyttgolv.
– Det är också en förbättrad motor. Det är samma drivlina, men vi har märkt att bränsleförbrukningen i och med den nya aerodynamiken på hytten kan minska med så mycket som fem procent. Kanske ännu mer. Så det är mycket som är gjort. Jag tror att den nya 500:an blir en riktig favorit, säger Peter Kaméus.