LFV har gjort en undersökning om radarstörningen i november 2015, som visar att orsaken var radiostrålning i samband med ett solutbrott. Radarbortfallet kom bland annat att påverka delar av flygtrafiken i Sverige, skriver LFV i ett pressmeddelande.
Under eftermiddagen, onsdagen den 4 november 2015, fick man på kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö de första indikationerna om att LFV:s radaranläggningar inte levererade korrekta data till flygledningen. Orsaken kunde snabbt identifieras och åtgärder vidtas.
– När störningen inträffade gick de flygledare som inte kunde använda informationen på radarskärmarna över till alternativa sätt för att leda flygplanen, säger LFVs tekniske direktör Ulf Thibblin, Teknisk Direktör, i pressmeddelandet.
Om flygsäkerheten av olika orsaker, ogynnsamt väder eller tekniska störningar, inte kan garanteras reduceras kapaciteten i luftrummet.
De senaste dagarna har det diskuterats om att radarstörningen inte var relaterad till rymdväder, utan att det i stället berodde på en cyberattack mot Sverige.
– I vårt utredningsarbete hade vi tidigt med det som en hypotes. Det fanns inget i våra radardata- eller internettrafikloggar som styrkte eller bekräftade en eventuell cyberattack. Dessutom hade vi sambandet i tid med rymdvädret plus att det fanns ytterligare några tekniska orsaker som uteslöt en cyberattack, säger Ulf Thibblin, i pressmeddelandet
Efter att berörda radaranläggningar hade startats om hade LFVs flygledare korrekt radarpresentation 45 minuter efter störningen och efter ytterligare 45 minuter var det full kapacitet i luftrummet.
Tidigare har radaranläggningar påverkats på liknande sätt två gånger de senaste 17 åren – 1999 och 2003. Störningen både då och nu inträffade vid solens upp- eller nedgång då solens vinkel är rakt in i, eller i stort sett rakt in i, radaranläggningen.