I dag på bolagsstämman byter Telia Sonera namn till Telia Company, om ledningen får som den vill. Men namnet Telia förblir nog befläckat även framöver, tror bolagets kommunikationsdirektör.
Styrelseordförande Marie Ehrling tycker inte att ett namnbyte bara är kosmetiskt.
-Det är ett uttryck för att vi är en samling människor som jobbar tillsammans under varumärket Telia och vi har ett gemensamt mål, sade hon på stämman.
Bolaget genomgår en förändringsprocess. Sammanslagningen mellan svenska Telia och finländska Sonera är historia. Nu ser man sig som Telia något mer, en ny generation nordisk-baltisk telekomoperatör.
Bolaget är på väg att lämna verksamheterna i österled. Den nepalesiska operatören är såld och Turkcell vill köpa merparten av de återstående. Det korruptionspräglade sorgebarnet Uzbekistan, med hotande höga amerikanska böter, är dock alltjämt en "blöt filt", medgav vd Johan Dennelind på stämman.
Så fort Telia vet något om bötesbelopp, kommer företaget att gå ut med uppgifterna, lovar Dennelind.
-Vi närmar oss en tidpunkt då vi kommer att kunna prata om det här, och den dagen ser jag fram emot, för vi vill lämna detta bakom oss, säger han.
Ehrling konstaterar att den uzbekiska verksamheten är den mest svårsålda.
Ett stort osäkerhetsmoment är också tajmingen för reträtten, anser Dennelind.
-Sannolikheten att vi har sålt av "Eurasien" i år är stor, sade han dock på stämman.
Det är inte de skumma affärerna i regionen som gör att bolaget nu byter från ett skamfilat namn, hävdar kommunikationsdirektör Peter Borsos.
-Jag tror att både Telia och Telia Sonera kommer att vara förknippat med det som hänt även framöver, säger han.
Förslaget om namnbyte gäller på koncernnivå. Lokalt i Skandinavien och Estland heter man bara Telia och fortsätter att göra det.
Näringsminister Mikael Damberg (S), som representerar storägaren svenska staten, är nöjd med hur bolaget lämnar Eurasien och fokuserar på Norden.
-Det är bra och intressant ur ett svenskt perspektiv. Det ökar inte minst investeringarna i våra länder, i Sverige med nio miljarder enbart i fiber, så det är klart att det är viktigt att Telia har ett sådant strategiskt arbete, säger Damberg.
Han lyfter fram att "långsiktighet, lönsamhet och hållbarhet" är viktiga för svenska staten, "inte minst med tanke på var man har befunnit sig".
(TT)