Sjöfartsverkets avgiftshöjningar skjuts på framtiden

Sjöfartsverkets ekonomi är ansträngd, menar Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén. | Foto: Niclas Fasth / Sjöfartsverket

Sjöfartsverkets styrelse har beslutat att inte höja farleds- och lotsavgifter som planerat den första maj. Anledningen är det rådande situationen med ett osäkert läge gällande Coronapandemin.

– Vi tar hänsyn till den stora osäkerhet kring marknadsutvecklingen som finns inom flera delar av branschen och skjuter på den planerade avgiftshöjningen. Många aktörer har det kämpigt och vi vill göra vad vi kan för att branschen ska klara sig ur den här krisen, säger Katarina Norén, generaldirektör vid Sjöfartsverket.

Avgiftshöjningen kommer istället att genomföras den 1 september. Ursprungligen var höjningen planerad till årsskiftet men har nu skjutits upp för andra gången. Det blev möjligt sedan regeringen tillfälligt tagit bort vinstkravet på Sjöfartsverket. Däremot har Sjöfartsverket en ansträngd ekonomi och behöver ökade intäkter för att klara kommande investeringar i nya fartyg.

– Den framskjutna avgiftshöjningen belastar vår ekonomi med ungefär 100 miljoner kronor under 2021, vilket inte är hållbart i längden. Långsiktigt behöver vi stärka vår ekonomi genom både höjda avgifter och höjda anslag, fortsätter Katarina Norén.

Sjöfartsverket behöver till exempel investera i tre nya isbrytare då de nuvarande är 50 år gamla och lever på lånad tid. Något sådant ekonomiskt utrymme finns inte idag. Sjöfartsverket förordar att såväl byggnation som drift av de nya isbrytarna finansieras i den nationella planen för infrastrukturinvesteringar.