Köpenhamns metro upphandlas för drift och underhåll i tolv år

Köpenhams metro  består av cirka 40 kilometer dubbelspår och totalt 44 stationer, varav 30 ligger under jord och 14 ovan jord. Metrotrafiken är helautomatiserad och förarlös enligt GoA4-standard och är i drift dygnet runt med varierande turtäthet beroende på tid på dygnet.  Foto: Köpenhams metro
Köpenhams metro består av cirka 40 kilometer dubbelspår och totalt 44 stationer, varav 30 ligger under jord och 14 ovan jord. Metrotrafiken är helautomatiserad och förarlös enligt GoA4-standard och är i drift dygnet runt med varierande turtäthet beroende på tid på dygnet. Foto: Köpenhams metro

Metroselskabet upphandlar drift och underhåll av Köpenhamns metro. Avtalet gäller i tolv år med start efter mobiliseringsfas.

Det danska bolaget Metroselskabet har inlett upphandlingen av ett omfattande avtal om drift och underhåll av tunnelbanesystemet i Köpenhamn. Upphandlingen av det så kallade O&M-avtalet (Operations and Maintenance) har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning och omfattar tunnelbanelinjerna M1, M2, M3 och M4.

I dagsläget transporterar metron i genomsnitt omkring två miljoner resenärer per vecka – en siffra som väntas stiga under de kommande åren.

Tunnelbanesystemet är uppdelat i två tekniska system: linjerna M1/M2 respektive M3/M4. Dessa har varsin styrcentral och underhållsverksamhet.

Avtalet omfattar fullständig drift och stort ansvar för underhåll

O&M-avtalet inleds med en mobiliseringsfas som varar i ungefär nio till tolv månader efter kontraktsskrivning. Under denna period förbereder sig den utvalda operatören för att ta över ansvaret för driften. När själva driftsfasen inleds ska operatören, det vill säga O&M-leverantören, ansvara för hela den dagliga driften samt huvuddelen av det tekniska underhållet.

Metroselskabet tillhandahåller då de anläggningstillgångar som behövs för verksamheten. Dessa omfattar bland annat:

– Tunnlar, broar, stationer, bytespunkter och tekniska schakt
– Järnvägstekniska system såsom spår, elförsörjning, ATC-system, perrongdörrar, säkerhets- och informationssystem, SCADA, åtkomst- och larmsystem, kommunikations- och överföringsutrustning, passagerarräknare samt biljett- och kortsystem
– El- och mekanikutrustning i tunnlar, byggnader, stationer och kontrollcenter, inklusive ventilationssystem
– Tåg och tjänstefordon
– Rulltrappor
– Kontroll- och underhållscentral med tillhörande markområden
– Dokumentation, instruktioner och rutiner
– IT-system och programvara kopplade till metrodriften
– Diverse ledningssystem
– Flyttbara föremål samt vissa förbrukningsmaterial och reservdelar

För vissa komponenter kommer även reservdelar att tillhandahållas genom separata avtal som Metroselskabet tecknat.

Under kontraktsperioden förväntas O&M-leverantören sköta bland annat:

– Trafikdrift och personalhantering
– Kundtjänst och resenärsinformation
– Förebyggande och avhjälpande underhåll, reservdelsförsörjning, renhållning samt optimering av underhållsprocesser
– IT-tjänster och cybersäkerhet
– Biljettförsäljning och resenärsstatistik
– Kommunikation enligt Metroselskabets riktlinjer
– Administration, kvalitetssäkring, miljöledning, arbetsmiljö, energihantering, riskstyrning och dokumentationsplikt
– Tjänster under mobiliserings- och demobiliseringsfasen, inklusive eventuellt stöd till ny operatör

Därutöver kan ytterligare uppdrag och projekt tillkomma. Det kan handla om att vidareutveckla eller förbättra anläggningar inom ramen för metron, och operatören kan också komma att delta i större reinvesteringsprojekt eller projekt som rör tredje part – exempelvis utbyte av rullande materiel och signalsystem på linjerna M1 och M2.

Tolvårigt avtal med möjlighet till förlängning

O&M-avtalet väntas löpa under tolv år, exklusive mobiliseringsperioden. Det finns även möjlighet till förlängning med sammanlagt tre år, fördelat på tre perioder om vardera upp till tolv månader. Utöver detta kan avtalet utökas till att omfatta en framtida förlängning av linje M4 till Ydre Nordhavn samt justeringar i turtäthet och antalet tåg i trafik på M1 och M2 – från dagens 34 tåg till upp till 36 tåg.

När avtalet löper ut är O&M-leverantören skyldig att i viss omfattning bistå Metroselskabet eller en eventuell ny operatör under övergången till fortsatt drift.

Det danska företagsöverlåtelselagen gäller för upphandlingen. Det innebär att anställda hos den nuvarande operatören och dess underleverantörer har rätt att gå över till den nya leverantören med bibehållna anställningsvillkor.

Det uppskattade avtalsvärdet, exklusive moms, är cirka 2,4 miljarder euro.

Sista dag att lämna anbud är den 31 juli 2025.

Källa: EU:s officiella tidning