300 synpunkter om Roslagsbanan – ny station i Albano efterlyses

Flera personer uttryckte synpunkter och frågor kring nedläggningen av station Stockholms östra. Många ställde sig kritiska till beslutet och ett tydligt motstånd mot avvecklingen framkom i flera yttranden. Foto: Stina Wickenberg
Flera personer uttryckte synpunkter och frågor kring nedläggningen av station Stockholms östra. Många ställde sig kritiska till beslutet och ett tydligt motstånd mot avvecklingen framkom i flera yttranden. Foto: Stina Wickenberg

Över 300 yttranden har inkommit i samrådet om förlängningen av Roslagsbanan till Stockholms city. Bland synpunkterna finns både stöd för projektet och kritik mot bland annat nedläggningen av Östra station, bristande nyttokalkyler och avsaknaden av en station i Albano. Region Stockholm har nyligen sammanställt och besvarat samtliga yttranden.

Stort engagemang i samrådsprocessen
Samrådet om järnvägsplan och miljöprövning för Roslagsbanan till city hölls mellan 28 januari och 18 februari 2025. Totalt inkom drygt 210 yttranden från allmänheten och 65 från myndigheter, kommuner, företag, föreningar och fastighetsägare. Av dessa avstod 12 myndigheter från erinran medan 13 myndigheter och kommuner lämnade synpunkter.

I samrådet diskuterades bland annat planerad spårlinje, placering av stationer, etableringsområden och byggmetoder. Ett öppet hus hölls också i februari på Gustav Vasa skola vid Odenplan, där omkring 130 personer deltog.

Stöd, kritik och alternativa förslag
Bland allmänhetens yttranden fanns både positiva och negativa inställningar till projektet. Många yttrade sig om nedläggningen av stationen Stockholms östra, där flera motsatte sig beslutet. Andra föreslog en ny station i Albano. Synpunkter framfördes även om byggtidens längd, påverkan på närmiljön, samt trängsel och trygghet på Odenplan och T-Centralen.

Flera invändningar rörde projektets kostnader och nyttobedömning. Vissa efterlyste satsningar på andra delar av kollektivtrafiken i stället. Det inkom också yttranden utanför projektets uppdrag.

Samhällsanalys och fortsatt dialog
Regionen har samtidigt fört uppsökande dialoger med olika samhällsgrupper för att bredda underlaget till den sociala konsekvensanalysen. Målet har varit att få in synpunkter från grupper som annars är underrepresenterade i fysisk planering.

Efter samrådet har projektet fortsatt arbetet med mätningar och undersökningar i området, bland annat av grundvatten, naturvärden och markförhållanden. Nästa samråd planeras till början av 2026, då en mer detaljerad anläggning ska presenteras och nya synpunkter samlas in.

Tio år lång byggtid planeras
Om planeringen fortskrider enligt plan ska bygget starta 2028 med arbetstunnlar, följt av utbyggnad av själva järnvägstunneln. Byggtiden beräknas till tio år. Plattformar för Roslagsbanan planeras under eller intill befintliga stationer vid Odenplan och T-Centralen.

Station Stockholms östra kommer att avvecklas när den nya sträckan öppnas. En inventering av området ska inledas under 2025, men någon ny detaljplan finns ännu inte. En station i Albano ingår inte i nuvarande uppdrag. En sådan lösning skulle kräva ytterligare finansiering.

Källa: Region Stockholm