Polen planerar att bygga ett nytt nationellt transportnav – Centralny Port Komunikacyjny (CPK) – cirka 25 kilometer väster om Warszawa. Projektet, som är designat av brittiska Foster + Partners, omfattar en ny internationell flygplats integrerad med en höghastighetsjärnväg och ett vägtransportsystem.
Den planerade flygplatsen ska i framtiden ersätta den befintliga flygplatsen Chopin i Warszawa och kunna ta emot upp till 40 miljoner passagerare årligen i ett första skede, med möjlighet till ytterligare utbyggnad. Projektets totala värde beräknas till motsvarande cirka 34 miljarder amerikanska dollar.
Bild: CPK:s vision av nya flygplatsterminaler. Källa: Foster + Partner
Spanskt samarbete om höghastighetståg
CPK har tecknat ett fyraårigt avtal med det spanska ingenjörsföretaget INECO, värt cirka två miljoner zloty, för teknisk rådgivning kopplat till höghastighetsjärnvägen. INECO har mer än 30 års erfarenhet från Spaniens 4 000 kilometer långa höghastighetsnät och är även involverat i projekt som High Speed 2 i Storbritannien och Rail Baltica i Baltikum.
Karta: Navets placering väster om den polska huvudstaden. Källa: Centralny Port Komunikacyjny (cpk.pl)
CPK ska binda ihop flyg, höghastighetståg och vägnät i ett av Europas största infrastrukturprojekt
Det spanska företaget ska bistå med expertis inom områden som tunneldesign, elkraftsystem på två gånger 25 kilovolt växelström, växellösningar för höghastighetsbanor samt införande av det europeiska trafikledningssystemet ERTMS. Samarbetet inkluderar digitala workshops, rapporter och löpande konsultation.
CPK samarbetar även med den spanska järnvägsmyndigheten ADIF, vilket resulterat i teknikutbyte kring bland annat spårbyggnation, trafikstyrning och telekommunikationssystem.
Byggstart för höghastighetsjärnväg mot 2030-talet
Den första etappen av höghastighetsbanan, mellan Warszawa och Łódź, planeras vara i drift till 2032 – samtidigt som flygtrafiken förväntas övergå till den nya CPK-flygplatsen. Delsträckorna Łódź–Wrocław och Sieradz–Poznań beräknas stå klara senast 2035. Totalt handlar det om cirka 480 kilometer nya höghastighetsbanor, där designarbetet är långt framskridet och tunnelbygget i Łódź redan har inletts.
Parallellt pågår även en nationell analys av framtida järnvägskorridorer, som genomförs av CPK, det polska infrastrukturministeriet och järnvägsförvaltaren PKP PLK. Syftet är att peka ut nya utvecklingsriktningar för landets järnvägsnät. Analysen ska vara klar under det fjärde kvartalet 2025 och integreras med de pågående samråden om den så kallade Horisontella Tågtidtabellen, där både resenärer, operatörer och kollektivtrafikmyndigheter deltar.
Källa: Centralny Port Komunikacyjny (cpk.pl), INECO, Yle