En ny fallstudie av Starcrest Consulting Group visar att snabb förtöjning med Cavotecs automatiserade förtöjningssystem kan minska de årliga koldioxidutsläppen från containerfartyg med tiotusentals ton i en enda hamn. Om den installeras på varje containerterminal världen över kan tekniken spara koldioxid motsvarande en miljon bilar.
De senaste uppskattningarna visar att sjötransporter bidrar mellan två och tre procent av växthusgaserna, och prognoser tyder på att sektorns koldioxidavtryck kommer att växa i takt med att handelsvolymerna ökar. Flera initiativ syftar till att utveckla havsgående fartyg som drivs med nollutsläppsbränslen, men majoriteten av fartygen förväntas bränna tung eldningsolja i årtionden framöver.
Detta innebär att sjöfartsindustrin måste minska sitt koldioxidavtryck med befintliga fartyg för att bromsa koldioxiduppbyggnaden i atmosfären och uppfylla Parisavtalets mål. Cavotec bad ledande miljökonsultföretag Starcrest Consulting Group att uppskatta de potentiella miljöfördelarna med snabb förtöjning vid containerterminaler. Till exempel visar verktyget att tekniken kan minska koldioxidutsläppen med upp till 20 000 ton per år i de två San Pedro Bay -hamnarna i södra Kalifornien och en liknande mängd i Port of Oakland i norra Kalifornien.